۲۶ تیر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6902065
T T
۰ نفر
وزیر معادن و فلزات : ایران در تولید مس به خودکفایی رسیده است # کرمان - خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/04/78 داخلی - مصاحبه - مس - معادن وفلزات وزیر معادن وفلزات عصر روز شنبه در پایان بازدید از مجتمع مس سرچشمه کرمان اعلام کرد : ایران از نظر تولید مس به خود کفایی رسیده و در این راستا 40 هزار تن مس تولیدی مازاد بر نیاز خود را طی سال گذشته به خارج صادر کرده است .
مهندس اسحق جهانگیری که با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی سخن می گفت ، افزود : با برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه افزایش تولید پیش بینی می شود این رقم در سال جاری افزایش یابد .
وی تصریح کرد : از آن جائی که کرمان دارای پتانسیل قوی مس در کشور است توسعه صنعت مس در این استان جدی گرفته شده است .
وزیر معادن و فلزات از معادن مس میدوک و کارخانه ذوب مس خاتون آباد در استان کرمان به عنوان دو قطب در صنعت مس یاد کرد و گفت : در این معادن تاکنون 320 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و تا سه سال آینده 440 میلیارد ریال دیگر هزینه خواهد شد .
وی افزود : با بهره برداری از مس میدوک و کارخانه ذوب مس خاتون آباد سالانه 230 هزار تن کنسانتره و مس آند تولید می شود .
آقای جهانگیری میزان ذخیره مس میدوک را 180 میلیون تن عنوان کرد و افزود : برای بهره برداری از این معدن و نیز راه اندازی کارخانه ذوب مس خاتون - آباد قراردادی جمعا به ارزش 780 میلیون دلار با شرکت های خارجی منعقد شده است .
وزیر معادن و فلزات در خصوص اجرای طرحهای توسعه معادن و کارخانجات در مجتمع مس سرچشمه گفت : در این زمینه قراردادی با شرکت های خارجی به ارزش 70 میلیون دلار منعقد شده و علاوه بر آن 80 میلیون دلار دیگر نیز ماشین - آلات خریداری خواهد شد .
وی میزان سرمایه گذاری ریالی را در اجرای توسعه این طرحها بالغ بر400 میلیارد ریال عنوان کرد .
آقای جهانگیری اظهار امیدواری کرد با این سرمایه گزاری ها تولید مس طی دو سال آینده از 130 هزار تن به دو برابر افزایش یابد .
وزیر معادن در خصوص استفاده از گاز دی اکسید گوگرد در مجتمع مس سرچشمه گفت : تولید این گاز تاکنون مشکلات زیست محیطی را در منطقه به وجود آورده است .
به گفته وی احداث یک کارخانه تولید اسید سولفوریک با استفاده از این گاز در مجتمع آغاز شده است .
وزیر معادن و فلزات با تقدیر از مدیران ، مهندسان و کارکنان مجتمع مس سرچشمه و همکاری خوب استاندار کرمان در فراهم آوردن بسترمناسب برای توسعه و افزایش تولید در منطقه گفت : در حال حاضر بیش از 90 معدن در این استان فعال است .
وی کل معادن فعال موجود در کشور را در حال حاضر بیش از 2130 معدن در زمینه های مختلف عنوان کرد .
وزیر معادن و فلزات روز شنبه به همراه مسعود محمودی استاندار کرمان از معادن مس میدوک ، کارخانه ذوب مس خاتون آباد و طرحهای توسعه مجتمع مس سرچشمه بازدید کرد .
۰ نفر