۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6897138
T T
۰ نفر
شبکه خبری بلومبرک: ایران تجارت با آرژانتین را از سرگرفت # نیویورک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/02/78 شبکه خبری بلومبرک روز جمعه گزارش داد: دولت ایران مجددا اقدام به خرید کالا از آرژانتین در مقابل فروش نفت کرده است .
این شبکه خبری افزود: پس از یک سال کشمکش سیاسی بین ایران و آرژانتین و توقف معاملات تجاری دو کشور ، دولت ایران مجددا اقدام به خرید کالا از آرژانتین در مقابل فروش نفت کرده است .
این شبکه با بیان این مطلب که هردوکشور دنبال راه حلی هستند که روابط آنها را بهتر کند ، افزود: از سرگیری خریدهای ایران از آرژانتین در واقع پاسخ مثبت ایران به رای دولت آرژانتین در همایش حقوق بشرسازمان ملل به نفع دولت ایران بود .
بلومبرک در ادامه گزارش خود چنین می گوید:ایران اصلی ترین خریدار کالا های آرژانتین درخاورمیانه بوده ودر پنج سال گذشته 17 تا 25 درصد صادرات روغن آفتابگردان و روغن سویای آرژانتین را خریداری کرده است.
ایران یکی از ده مشتری اصلی آرژانتین از سال 1984 به بعد بوده است و در حدود 659 میلیون ویکصدهزاردلار کالا در سال 1997 از آرژانتین خریداری کرده است .
روابط ایران و آرژانتین به دنبال انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس درسال 1994 و طرح اتهامات بی اساس از سوی برخی مقامات و محافل آرژانتینی و صهیونیستی علیه ایران در این رابطه، درسال 1997 به پایین ترین سطح تنزل کرد.
هفته گذشته "آواگادو" یک فرستاده دولت آرژانتین به تهران سفر کرد و به گفته یک مقام آگاه در وزارت امورخاجه ایران ، این مقام ارژانتینی در این سفر خواستار لغو تحریمهای تجاری ایران علیه بونئوس آیرس و برقراری مجدد روابط عادی با تهران شد.
۰ نفر