۱۴ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6885142
T T
۰ نفر
تلاش گسترده برای حفظ، استحصال و مدیریت مصرف اب ضروری است # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/09/79 قائم مقام وزارت نیرو اعلام کرد: بحران کم ابی درمنطقه و جهان جدی است.
باید درزمینه های حفظ منابع، استحصال ومدیریت مصرف و پشتیبانیهای تحقیقاتی در بخش اب، تلاش گسترده ای صورت گیرد.
رضا اردکانیان روز دوشنبه در ملاقات با اندراش سولوشی ناگی مدیرکل بخش علوم و رئیس بخش علوم ابی یونسکو در محل وزارت نیرو اظهار داشت: طبق امار منتشره از سوی یونسکو، ایران و منطقه تا 45 سال قبل از کشورهایی بودند که سرانه اب تجدیدپذیر انها 5 تا 10 هزار مترمکعب بود. اما اکنون این رقم به حدود 2 هزار مترمکعب کاهش یافته است.
وی گفت: باادامه روند فعلی، ظرف 25 سال اینده، ایران در زمره کشورهای مواجه با تنش ابی قرار می گیرد و سرانه اب تجدیدپذیر ان به کمتر از 1000 مترمکعب خواهد رسید.
وی گفت: پیدایش بحران اب در ایران بسیار جدی است و می بایست از فرصتها و امکانات موجود برای رفع یا حتی به تاخیر انداختن بحران، استفاده کرد.
اردکانیان گفت: تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری از سوی یونسکو در ایران گامی مهم و اساسی برای توجه به بخش اب است و در این مرکز متخصصان و کارشناسان دستگاههای ذیربط، دانشگاهی و علمی، همکاری خواهند کرد.
قائم مقام وزارت نیرو تصریح کرد: با توجه به مسئولیت اجرایی، وزارت نیرو تاکنون جهت تهیه ساختمان و امکانات لازم برای تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری، اقداماتی را انجام داده است.
وی گفت: سفر کنونی هیات بلندپایه سازمان یونسکو به تهران و ملاقاتهای ان با وزرای نیرو و علوم و تحقیقات و فناوری، دبیران کل اکو و کمیسیون ملی یونسکو در تهران و مسئولان برخی از دانشگاهها و... نشاندهنده اهمیت و لزوم تسریع در اجرای طرح تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری درتهران است.
مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری در زمینه مسائل و موضوع اب به ویژه اب شهری، افزایش سطح اگاهیهای عمومی، اطلاع رسانی به مسئولان ودستگاههای ذیربط، ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه اب شهری در ایران و منطقه فعالیت خواهد کرد.
در این ملاقات اقای ناگی طی سخنانی گفت: سازمان یونسکو با وجود انکه یک سازمان بین المللی فرهنگی بنظر می رسد، اماتاکنون در ارتباط با جبنه های اموزشی و فرهنگی اب فعالیتهای قابل توجهی در سطح جهان انجام داده است.
وی تصریح کرد: روند رو به کاهش ذخایر اب شیرین در جهان نگران کننده است. سرانه منابع تجدیدپذیر اب در جهان در سال 1975 معادل 13000 مترمکعب بود که اکنون به نصف این میزان کاهش یافته، درحالی که با رشد جمعیت جهان، تقاضا برای اب رو به افزایش است.
ناگی با اشاره به سه برابر شدن جمعیت جهان در قرن بیستم پیش بینی کرد، با تغییرات اقلیمی در جهان در اینده شاهد بحران جدی در زمینه اب باشیم.
وی افزود: یکی از وظایف یونسکو در سطح ملی و بین المللی، مقابله با کم ابی و یافتن راهکارهای مناسب برای رفع بحران کم ابی است. دراین راستا باید از توان متخصصان جوامع علمی بهره جست.
ناگی گفت: سازمان یونسکو برای تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری به جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد و علاوه بر سازمان یونسکو، ضروری است که سایر سازمانهای مالی بین المللی به این مرکز کمک کنند.
وی سپس از تلاش مسئولان وزارت نیرو در زمینه برنامه ریزی و اقدامات جهت تسریع در تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت اب شهری در ایران ظرف شش ماه اخیر، قدردانی کرد.
وی افزود: انتظار می رود طبق برنامه ریزی انجام شده این مرکز تا ماه ژانویه سال 2002 میلادی فعالیت خود را اغاز کند.
م - ش - 34 - 22 - 13
۰ نفر