۱۶ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6882710
T T
۰ نفر
با جایگزینی مصرف کودهای گوگردی بجای فسفاته سالانه یکصد میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود # تبریز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/08/79 داخلی.اقتصادی.گوگرد.فسفر.صرفه جویی سرپرست موسسه خاک و آب وزارت کشاورزی گفت: با گسترش مصرف کودهای گوگردی در مزارع و باغات کشور، سالانه یک صد میلیون دلار از محل کاهش واردات کــود فسفاته صرفه جویی ارزی می شود.
" محمدجعفر ملکوتی " روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهــوری اسلامی اظهـارداشت : به دلیل رواج مصرف کودهای فسفات سالانه حدود یک میلیون تن از این نوع کودها وارد کشور می شود وی افزود : بااجرای برنامه های آموزشی و ترویجی، میزان مصرف این نوع کود در کشور به حدود 500 هزار تن در سال خواهد رسید.
وی به نقش کودهای گوگردی در رشد گیاهان اشاره کرد و گفــــت : گوگرد در گیاهان عمدتا سبب تولید پروتیین و بهبود کیفیت محصول می شود و در اصــــلاح میزان شوری خـاک نیز نقش اساسی دارد.
به گفته وی، براساس نتایج یک طرح تحقیقاتی استفاده از گوگرد نقش بسزایی در افزایش کمی و کیفی محصولات مختلف دارد.
طبق این طرح، مصرف کود گوگردی سبب افزایش عملکرد محصول به میزان 19درصد در شالیزارها، 24 درصد در گندم، 38 درصد در ذرت و 44 درصد در سویا می شود.
" ملکوتی " افزود : اثرات مصرف کود گوگردی در درختان 75 درصد بیشتر از کود فسفات است ولی به دلیل عدم آگاهی کشاورزان و باغداران ، سالانه بیش از یک میلیون تن مازاد از این کود ارزشمند به صورت بلااستفاده در انبارهــــای کشور ذخیره می شود.
وی اظهارامیدواری کرد که با عنایت به نتایج بسیار مثبت مصرف کودهــــای گوگردی در مزارع و باغهای کشور نیاز به واردات انواع کودهای فسفاته کاهـش یابد.
(ک ـ ن 500/51/05)
۰ نفر