۲۷ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6880998
T T
۰ نفر

ارزش روبل تاجیکستان کاهش یافت

۲۷ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6880998
ارزش روبل تاجیکستان کاهش یافت # دوشنبه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/7/79 ارزش روبل تاجیکستان در مقابل دلار آمریکا در معاملات نقدی طی هفته گذشته 50 واحد دیگر کاهش یافت.
صرافیهای رسمی در پایتخت تاجیکستان روز سه شنبه هر دلار آمریکا را به 2 هزارو 300 تا 2 هزارو 350 روبل خریداری کردند.
ارزش روبل تاجیکستان طی سال جاری میلادی در مقابل دلار آمریکا 45 درصد کاهش یافته است.
در همین حال ارزش روبل تاجیکی درمقابل یک دلار آمریکا دربازاربورس بین بانکی نیز طی یک هفته اخیر نیز با 50 واحد کاهش ازیکهزارو 950 به 2 هزارو 50 واحد تنزل پیدا کرد.
درهمین حال مقامات بانک م44لی تاجیکستان دلیل کاهش رسمی ارزش روبل این کشور درمقابل دلارآمریکا را یک نرخی کردن بهای ارز رسمی با بازار آزاد ذکر می کنند.
به گفته این مقامات نرخ ارز توسط بازار بورس بین بانکی مشخص می گردد.
دراین حال تفاوت بین ارزش خرید یک دلارآمریکا توسط صرافیها دربازارآزاد با نرخ رسمی بورس بین بانکی در تاجیکستان 300 واحد می باشد.
تاجران تاجیک تقاضا برای خرید ارز همچنین عدم ذخیره ارزی و انتشاربدون پشتوانه پول در تاجیکستان را علت اصلی این افزایش می دانند.
در همین حال به دنبال کاهش ارزش روبل تاجیکی در مقابل دلار آمریکا طی ماه گذشته قیمت کالاهای وارداتی در تاجیکستان نیز تا 70 درصد افزایش یافته است.
یک مغازه دار تاجیک درخصوص افزایش قیمت کالاهابه خبرنگارایرنا گفت: به لحاظ کاهش مداوم ارزش پول تاجیکی تجار واردکننده کالا از خارج اجناس خود را به دلار به مغازه داران می فروشند.
"عبدالله ناصراف " افزود : ما مجبوریم برای خرید کالاهای مصرفی وارداتی از عمده فروشان پول تاجیکی را در بازارآزاد به دلارآمریکا تبدیل کنیم.
تاجیکستان بیش از 80 درصد کالاهای مصرفی خود را از خارج وارد می کند.
کاهش بی سابقه ارزش روبل تاجیکی در مقابل دلار طی چهار ماه گذشته باعث رغبت مردم برای تبدیل نقدینگی خود به دلار آمریکا شده است.
روبل تاجیکی دراین مدت در مقابل پول ملی کشورهای همسایه و روسیه نسبتا ارزش خود را حفظ کرده است.
۰ نفر