۱۱ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6879607
T T
۰ نفر
مذاکره هند و نپال برای حل مسائل مربوط به مدیریت آب در مرزهای دو کشور # دهلی نو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/7/79 مقامات هند و نپال روز دوشنبه در مورد مدیریت آب در مرزهای دو کشور ـ که اخیرا باعث بروزاختلافاتی بین آنها شدـ در کاتماندو گفتگو کردند.
به گزارش خبرگزاری پی تی ای ، هیات نپالی به سرپرستی " بیسوونات ساپکوتا" قائم مقام وزارت منابع آب وهیات هندی به سرپرستی " جعفر حسین " مسائل مربوط به دو سد را که بین این دو کشور همسایه قرار دارد بررسی کردند.
طرف نپالی مدعی است سدهای ساخته شده توسط هند بر روی رودخانه مشترک مرزی " راپتی " باعث پیشروی آب به سوی روستاهای تحت حاکمیت نپال شده و خسارات سنگینی ببار آورده است.
یک سازمان مائوئیست نپالی یک هفته قبل از شروع این مذاکرات تهدید کرده بود دو سد را که در ناحیه های بهرایچ و شراواستی در ایالت اوتارپرادش هند در امتداد مرز با نپال قرار دارند ، منفجر خواهد کرد.
" اتحادیه دانشجویان آزاد ملی سراسر نپال " مدعی شده سدهای " کالکالوا " و " سامتالیا" حاکمیت نپال را مورد تهدید قرار داده و بیش از 60 روستای این کشور همسایه در شمال هند را زیر آب برده است.
سازمان مذکور همچنین تهدید کرد همراه این سدهای پل " لکشمن پور " برروی رودخانه مرزی " راپتی " را نیز در این منطقه منفجر خواهد کرد.
" رانبیر آدیکاری "، رهبر اتحادیه دانشجویان درکاتماندو به خبرنگاران گفته است ساختن پل و سدهای آب مذکور توسط هند موجب تهدید حاکمیت نپال شده است وتاکنون بیش از پانزده هزارنفراز جمعیت نپال متحمل خسارت شده اند.
دو ایالت بیهار و اوتارپرادش هند با 1040 کیلومتر مرز با کشور نپال ، همسایه هستند.
۰ نفر