۳۰ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6871119
T T
۰ نفر
ساخت وساز غیرمجاز در بروجرد به یک معضل جدی تبدیل شده است # بروجرد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/03/79 داخلی. اجتماعی. مسکن.
برخی از کارشناسان و دست اندرکاران امر ساختمان سازی در بروجرد ساخت واحدهای غیر مجاز در این شهر را یک معضل جدی عنوان می کنند.
آنان معتقدند: توسعه و احداث ساختمان های غیرمجاز به دلیل پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی و برهم زدن بافت شهری نیاز به هماهنگی و همکاری مردم و دستگاه های اجرایی دارد.
یکی از کارشناسان مسکن و شهرسازی بروجرد می گوید: شهرداری به عنوان مجری طرح جامع تفصیلی از طریق کمیته جلوگیری از احداث بنا،باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
حسن چالاک،دلیل افزایش بی رویه ساخت واحدهای غیرمجاز دربروجرد را مهاجرت ، پایین بودن سطح اقتصادی افراد و عدم وجود سرپناه عنوان کرد.
وی گفت: احداث این واحدها بیشتر در مناطق محروم ازجمله "ابراهیم آباد" "قانی" و "دشت لاله" توسط واگذاری زمین های قولنامه ای از سوی برخی افراد سودجو صورت می گیرد.
وی بالابردن سطح آگاهی مردم پیرامون طرح جامع تفصیلی، برخورد قاطع با مالکان و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط را عمده ترین راه کاهش این معضل در بروجرد عنوان کرد.
چالاک یادآور شد: مسکن و شهرسازی با واگذاری بیش از 24 هزار قطعه زمین ازسال 1360 تاکنون نقش مهمی درکاهش روند ساختمان سازی غیر مجاز در بروجرد داشته است.
مسوول اداره راه و ترابری بروجرد نیز باگلایه از روند ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم جاده کمربندی این شهر گفت: برخی از افراد سود جو بطور غیر- قانونی زمین های اطراف جاده های این شهر را به افراد کم درآمد و مهاجر می- فروشند.
مصطفی پورحسینی افزود: این اقدام علاوه برتخریب پل و ابنیه حریم جاده، باعث بروز خطرات جانی و حوادث غیرمترقبه خواهد شد.
برخی از کارشناسان مسایل امور شهری عقیده دارند: عدم برخورد قاطع با مساله ساخت و ساز غیرمجاز که بیشتر آنها در گذشته بوجود آمده، وضعیت بافت شهری بروجرد را در آینده با خطر جدی روبرو خواهد کرد.
آنان می افزایند: برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات هماهنک دستگاه های اجرایی برای بهبود توسعه شهر بروجرد ضروری است.
معاون اجرایی شهرداری بروجرد، واحدهای ساختمانی غیر مجاز را فاقد ایمنی لازم اعلام کرد وافزود: با توجه به چارچوب ضوابط قانونی موجود بویژه مصوبات کمیسیون ماده 100 با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز برخورد می شود.
منوچهر یوسفی گفت: برخی ازافراد سودجو برای فرار از قوانین شهرداری اقدام به فروش زمین هایی با کاربری های مختلف به صورت قولنامه ای می کنند که عمده ترین مشکل را برای شهرداری در زمینه ساخت واحدهای غیر مجاز بوجود آورده اند.
شهردار بروجرد ساخت واحدهای غیر مجاز در این شهر را یک معضل جدی عنوان کرد و گفت: افزایش این روند علاوه بر نازیبا شدن چهره عمران شهری ، موجب بالا رفتن سطح هزینه ها خواهد شد.
محمد علی دوایی فر افزود: به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز که 100 درصد فاقد ایمنی لازم می باشند با همکاری مسوولان قضایی و انتظامی با این مساله برخورد می شود، اما این اقدامات کافی نیست.
وی مجموع پروانه های صادر شده از سوی شهرداری در پارسال را یکهزار و 20 مورد و صدور پروانه پایان کار ساختمانی را دو هزارمورد عنوان کرد.
دوایی فر روند ساخت واحدهای مسکونی مجاز دربروجرد را با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مشکلات اقتصادی مطلوب اعلام کرد و گفت : عمده ترین عامل برای تشویق مردم به همکاری باشهرداری ارایه خدمات دهی مناسب است.
برخی از سازندگان واحدهای غیرمجاز در بروجرد دلیل این اقدام را بالابودن هزینه های مسکن، پایین بودن سطح اقتصادی و مطلوب بودن زمینهای واگذار شده از سوی مالکان عنوان می کنند.
به رغم پیگیری بعمل آمده، هم اکنون هیچگونه آمار دقیقی از تعداد واحدهای غیرمجاز در بروجرد در دست نیست.
۰ نفر