۳۰ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6871102
T T
۰ نفر

اجلاس " گروه 15 " در قاهره گشایش یافت

۳۰ خرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6871102
اجلاس " گروه 15 " در قاهره گشایش یافت # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/03/79 حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، روز دوشنبه در قاهره در مراسم گشایش اجلاس " گروه 15 " مرکب از کشورهای در حال توسعه جهان خواستار لغو عدم توازن در اقتصاد جهانی شد.
خبرگزاری فرانسه از قاهره گزارش داد مبارک در نطق افتتاحیه خود که پیش از سخنرانی رهبرانی از آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی ایراد کرد، گفت: " ما متقاعد شده بودیم که فرایند جهانی شدن به صورت بهبود سطح زندگی در کشورهای در حال توسعه تجلی خواهد کرد اما مشاهده کردیم که عدم توازن در اقتصاد جهانی به جای این که رو به کاهش بگذارد، افزایش یافته است." وی افزود: " ما بخصوص از آن جهت نگران فرایند جهانی شدن هستیم که میانگین نرخ رشد در کشورهای در حال توسعه، به دنبال بحران اقتصادی سال 1997 در آسیا، از 6 درصد به 2 درصد تنزل یافته است." وی سپس خواستار "همکاری با طرف های تجاری بین المللی برای ایجاد یک نظم نوین جهانی اقتصادی مبتنی بر عدالت، انصاف و مردم سالاری " شد.
شرکت کنندگان در اجلاس گروه 15 مایل هستند ساز و کار همکاری بین اعضای گروه 15 و گروه 8 را بیابند.
گروه 8 از پیوستن روسیه به گروه 7 ( شامل هفت کشور عمده صنعتی جهان ) تشکیل شده است.
شرکت کنندگان مذکور همچنین در صدد یافتن ابزار همکاری بین کشورهای درحال توسعه هستند.
گروه 8 که با سردمداری آمریکا و عضویت کشورهای اصلی اروپا، و همچنین جمهوری روسیه تشکیل شده، قرار است 21 ماه ژوئیه (31 تیرماه ) در ژاپن تشکیل جلسه دهد.
در میان حاضران در اجلاس قاهره می توان از رابرت موگابه، عبدالرحیم وحید، فرناندو دلا روا، الوسگون اوباسانجو و عبدولایه واد، به ترتیب رییسان جمهوری زیمبابوه، اندونزی، آرژانتین، نیجریه و سنگال و نیز ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی ، نام برد.
گروه 15 در سال 1989 با هدف مقابله با گروه 7 تشکیل شد اما اکنون 17 کشور عضو آن هستند.
گروه 15 در حال حاضر شامل کشورهای الجزایر، آرژانتین، برزیل، شیلی، مصر، هند، اندونزی، کنیا، جامائیکا، مالزی، مکزیکو، نیجریه، پرو، سنگال، سری لانکا، ونزوئلا و زیمبابوه است.
106
۰ نفر