۲۸ فروردین ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6865824
T T
۰ نفر
خشکسالی حدود 600 میلیارد ریال به کهکیلویه وبویراحمد خسارت وارد کرد # یاسوج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/01/79 داخلی. اجتماعی. حوادث غیر مترقبه.
استاندارکهکیلویه وبویراحمد اعلام کرد: براثر بروز خشکسالی ناشی از کاهش نزولات آسمانی حدود 600 میلیارد ریال به این استان خسارت وارد شده است . مهندس کریم شورانگیز عصر یکشنبه درنشست شورای کشاورزی این استان گفت: ازاین مبلغ 300 میلیارد ریال به عرصه های منابع طبیعی، 22 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و بقیه مربوط به سایر بخش ها است.
وی بابیان اینکه هم اینک ساکنان 300 روستا در این استان با کمبود شدیدآب آشامیدنی روبرو هستند افزود: طبق بررسی انجام شده توسط دستگاه های ذیربط زراعت دیم در شهرستان های کهکیلویه و گچساران کاملا از بین رفته است.
وی گفت: به علت تقلیل نزولات آسمانی عشایر این استان کوچ زودرس بهاره را شروع کرده اند که این اقدام به مراتع درحال رویش مناطق ییلاقی استان خسارت زیادی وارد خواهد ساخت.
وی با اشاره به اینکه میزان دبی رودخانه های این استان کاهش پیدا کرده ، خواهان توجه جدی به اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری و استفاده بهینه ازامکانات موجود این استان در مقابله با خشکسالی شد.
وی اظهارداشت: با توجه به وضعیت مراتع این استان وجود 5/3 میلیون واحد دامی در مراتع که بیش از ظرفیت است منطقی نیست ولازم است مجوز لازم برای صدور دام مازاد این استان به خارج کشور صادر شود.
دراین نشست فرماندار بویراحمد نیز زیان ناشی از حشکسالی به این شهرستان را 150 میلیارد ریال اعلام کرد وگفت: هم اینک حدود 500 خانوار محمود آباد یاسوج آب ندارند.
مهندس خداداد غریب پور افزود: درصورت ادامه خشکسالی ظرف دوماه آینده 35 درصد شهریاسوج که جمعیت آنها حدود 20 هزارنفر هستند با کمبود آب آشامیدنی روبرو خواهند شد.
به گفته وی، میزان دبی آب رودخانه بشار یاسوج به یک ششم کاهش پیدا کرده است.
۰ نفر