۲۳ فروردین ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6865421
T T
۰ نفر
بیش از 31 درصد سهام بزرک ترین شرکت نفتی ترکیه به مردم عرضه شد # آنکارا - خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/01/79 دولت آنکارا در چارچوب برنامه خصوصی سازی موسسات دولتی ، 5/31 درصد از سهام شرکت سهامی پالایشگاه های نفت ترکیه ، "توپراش" ، را به مردم عـــرضه کرد.
دولت آنکارا از محل فروش این سهام که به عنوان دومین طرح بــزرک خصوصی سازی ترکیه در سال جاری میلادی محسوب می شود ، یک میلیارد و 125 میلــیون دلار درآمد کسب خواهد کرد.
"یوکسل یالوا" وزیر مشاور و مسئول خصوصی سازی موسسات دولتی ترکــیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا ، تقاضا برای خرید سهام توپراش در داخــــل و خارج را قابل توجه توصیف کرد.
به گفته وی میزان تقاضا برای خرید سهام توپراش از داخل ترکیه بالـغ بر 3/1 میلیارد دلار و از خارج برابر 360 میلیون دلار بود.
وی میزان فروش سهام در داخل را 900 میلیون دلار و در خارج را 265 میلیون دلار اعلام کرد.
"یوکسل یالوا" افزود: "در مجموع 370 هزار تن از سرمایه گذاران کوچک از داخل ترکیه برای خرید سهام توپراش مراجعه کرده بودند." دولت آنکارا ماه گذشته نیز 15 درصد از سهام شرکت توزیع مواد نفـــــتی موسوم به "پوآش" را در چارچوب طرح خصوصی سازی موسسات دولتی به مـــــردم فروخت.
دولت آنکارا در نظر دارد در سال جاری میلادی از محل واگذاری موســــسات دولتی به بخش خصوصی ، 5/7 میلیارد دلار درآمد کسب کند.
ترکیه در نظردارد در ماه های آینده امتیاز دو شبکه جدید تلفن های همراه را در قبال حدود یک میلیارد دلار به بخش خصوصی این کشور واگذار کند.
آنکارا پیش از این امتیاز دو شبکه تلفن همراه را در قبال یک میلــیارد دلار به بخش خصوصی واگذار کرده است.
هدف از برنامه خصوصی سازی که در راستای توافق های ترکیه با صندوق بـین -المللی پول صورت می گیرد ، کاهش دخالت دولت در امور اقتصـــادی است که اینک در حدود 60 درصد است.
۰ نفر