۲۶ بهمن ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 6835008
T T
۰ نفر
تاثیر واردات خودرو بر رشد این صنعت در ایران (2) # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/11/81 یکی دیگر از اقتصاددانان، صنعت خودرو در ایران را نسبت به دیگر بخش های صنعت پیشرو دانست و گفت: رشد صنعت خودرو در ایران در دهه گذشته صورت گرفته و علت آن نیز حمایت دولت از تولیدکنندگان این بخش بوده است. "دکتر بیژن بیدآباد" افزود: حمایت دولت از این بخش برای اقتصاددانان واضح و قانع کننده نیست، اما این حمایت سبب رشد سریع صنعت خودرو شده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر، خودروسازان در ایران به صورت انحصاری عمل می کنند. بیدآباد اضافه کرد: به طور عام، تولیدکننده ها در یک بازار اقتصادی کالا را به چند برابر قیمت واقعی می فروشند و مصرف کننده ها نیز آن را خریداری می کنند. این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: در صورتی که ورود خودرو به کشور آزاد شود، بازار انحصاری فعلی به بازار رقابتی تبدیل و این امر سبب می شود تا تولیدکنندگان داخلی برای افزایش توان رقابت خود با خارجی ها و حضور در بازار کشور بیش از پیش تلاش کنند. وی گفت: در صورتی که رقابت بدون حمایت دولت صورت پذیرد و دولت وضع تعرفه ها و سهمیه در واردات خودرو را تغییر ندهد، در آن صورت عرضه خودرو در کشور افزایش یافته و قیمت آن نیز کاهش می یابد. بیدآباد تصریح کرد: این امر سبب می شود تا سود سرشار کارخانه های خودرو سازی فعلی، نظیر گذشته نباشد. وی، ورود خودرو خارجی را عاملی جهت رقابتی شدن بازار انحصاری خودروی کشور دانست و گفت: در صورتی که دولت از خودرو داخلی حمایت نکند، آنها نمی توانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند. این اقتصاددان افزود: بر اساس محاسبات انجام شده، سود فروش خودروهای تولیدی در داخل کشور بیش از 50 درصد است. وی در تایید گفته خود، اضافه کرد: اگر این میزان سود عاید خودروسازان داخلی نمی شد، هیچگاه آنها تولیدات خود را با نصف قیمت در بازارهای خارجی به فروش نمی رساندند. بیدآباد، سود واردات خودروهای خارجی به کشور را در مرحله اول بسیار کم ذکر و تصریح کرد: این سود در مرحله دوم با ایجاد رقابت، افزایش کارآیی بخش خودروسازی را به ارمغان خواهد آورد. وی، میزان سود واردات خودرو را وابسته به حمایت دولت از این بخش دانست و گفت: با این وجود در ارتباط با واردات خودرو وضع قوانین گمرکی در کشور متفاوت است. این کارشناس اقتصادی افزود: کالاهایی برای فعالیت و حضور در بازارهای بین المللی موفق هستند که در رقابت از نظر کیفیت و قیمت با دیگر کالاهای مشابه بتوانند، امتیاز بیشتری کسب کنند. بیدآباد گفت: در صورتی که رقابت در صنعت خودروسازی ایجاد شود در مدت کوتاهی می توان، توان رقابت صنعت خودروسازی ایران را با کاهش هزینه های تولید و افزایش کارآیی محصولات، بالا برد. دبیر انجمن خودروسازان نیز در زمینه واردات گفت: واردات خودور در دهه اول انقلاب به علت جنک تحمیلی و جو حاکم بر جامعه انجام نمی شد. "داود میرخانی " افزود: بین سال های 68 تا 74، حدود 64 هزار دستگاه خودرو سواری، اتوبوس و کامیون در ایران ساخته شد که قطعات آنها از کشور های دیگر وارد شد. وی اظهار داشت: در ازای این واردات بیش از دو میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد. میرخانی اضافه کرد: از سال 74 که دولت با بحران ارزی مواجه شد، ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام نشده است. وی افزود: از سال 78 با افزایش قیمت نفت و گشایش ارزی، دولت تصمیم به ذخیره سازی بخشی از مازاد درآمدهای ارزی در صندوقی خاص گرفت تا به این وسیله بتواند نوسانات نرخ نفت را جبران کند. دبیرانجمن خودروسازان افزود: هرچند خودروسازان تا پایان سال 80 به علت پایین بودن نرخ ارز و تعرفه های پایین گمرکی با وادرات خودرو مخالف بودند اما پس از یکسان سازی نرخ ارز در سال 81 و واقعی شدن نرخ محاسبات گمرک، خودروسازان هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارند. وی اظهار داشت: واردات خودرو به کشور باید به تدریج و در مراحل مختلف انجام شود تا از بروز شوک شدید به صنعت قطعه و خودروسازی داخلی جلوگیری شود. میرخانی، برنامه پیشنهادی وزارت صنایع و معادن برای سال 82 را آزاد- سازی واردات خودرو براساس معدلی از صادرات قطعات خودرو اعلام کرد و افزود: میزان واردات خودرو معادل 300 میلیون دلار پیش بینی می شود که این میزان از سال 83 افزایش خواهد یافت. دبیرانجمن خودروسازان، واردات را عاملی برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو سازی ندانست و اظهار داشت: واردات تنها می تواند به عنوان اهرم فشار برای ارتقا کیفیت و کاهش هزینه های تمام شده به کار برده شود. وی تصریح کرد: زمانی رقابت واقعی در میان خودروسازان ایجاد می شود که بتوان چندین خودروساز خارجی را برای سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی ترغیب کرد. میرخانی، ایجاد محیطی یکسان برای تولیدکنندگان را موثرترین راه برای ایجاد رقابت در تولید دانست و افزود: کشورهای پیشرفته با ایجاد موانع وارداتی توانستند کشورهای دیگر را مجبور به سرمایه گذاری در کشور خود کنند و از این طریق فرصت های شغلی وسیعی در کشور خود فراهم کنند. م.س/ 91
۰ نفر