۲۲ مهر ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6784848
T T
۰ نفر
حدود یکصد شرکت انگلیسی وآمریکایی در تلاش برای نفوذ به بازار عراق هستند # لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/07/82 نزدیک به 145 شرکت بین المللی که حدود یکصد مورد از آنها انگلیسی و آمریکایی هستند، با حضور در یک همایش ویژه در لندن راههای نفوذ به بازار عراق را جستجو می کنند. این همایش از روز گذشته تحت عنوان "فعالیت اقتصادی در عراق: شروع کار بخش خصوصی" در تالار "المپیا" در مرکز لندن آغاز شده و قرار است امروز به کار خود پایان دهد. سازمان دهنده اصلی این همایش "شورای فعالیتهای اقتصادی آمریکا- عراق" است که نهادی تاسیس یافته از سوی دولت آمریکا می باشد و در آن تعداد زیادی از شرکتهای این کشور حضور دارند. این نهاد ژوئن سال گذشته باپشتیبانی وزارت دفاع آمریکا شکل گرفته است.
شرکت کنندگان اصلی حاضر در همایش لندن را عموما شرکتهای نفتی و مالی تشکیل می دهند و شرکتهای بزرک آمریکایی نظیر "اکسون موبیل"،"دلتا ایرلاینز" و "گروه بیمارستانهای آمریکایی" فقط بخشی از شرکت کنندگان حاضر در این همایش هستند. اغلب این شرکتها با دعوت نامه های مستقیم از سوی دولتهای آمریکا و انگلیس برای حضور در این همایش دعوت شده اند و از آنها خواسته شده به محض برقراری امنیت در عراق فعالیتهای موردنظر خود در این کشور راآغاز نمایند.
"برایان ویلسون" نماینده ویژه تونی بلر نخست وزیر انگلیس در امور بازرگانی و بازسازی عراق به حاضران در این همایش گفت: مهمترین دلیل عقب نشینی شرکتهایی که علاقمند به فعالیت در عراق هستند، ادامه مشکلات ناشی از ناامنیها در عراق بوده است. وی افزود: با این حال هنگامی که زمان مناسب فرا برسد دولت انگلیس گروه ویژه خود برای گسترش مناسبات اقتصادی باعراق را روانه آن کشور خواهد کرد.
در نشست روز اول این کنفرانس اعلام شد که "مکدونالد" شرکت آمریکایی تولیدکننده غذاهای فوری فعلا نمی تواند در عراق سرمایه گذاری نماید ولی سال آینده میلادی (که دو ماه دیگر آغاز می گردد) غذاخوریهای خود را در عراق فعال خواهد کرد. "روبار ساندی" رییس "بانک تعاونی آمریکا- عراق" که خود از جمله سرمایه گذاران مک دونالد است در گزارشی در این کنفرانس تصریح کرد که در گفت وگو با مدیران ارشد مک دونالد به وی گفته شده است که تا سال آینده که احتمالا امنیت در عراق برقرار خواهد شد به این کشور نخواهند رفت. همانطور که انتظار می رفت این همایش زمینه تجمع گروههای مخالف جنک با عراق را نیز فراهم آورده است و از همان آغاز دهها هوادار گروهی مدنی موسوم به "صدای انگلیس" در خارج از محل برگزاری این همایش دست به تظاهرات زدند. "اما سانگستر" سخنگوی این گروه در همین رابطه خطاب به خبرنگارانی که مشغول تهیه گزارش از تظاهرات مزبور بودند، گفت: درحالی که عراق دچار فقر شده و هیچ روندی نیز برای دمکراتیک شدن کشور در جریان نیست قرار است یک اقتصاد جدید لیبرالی بر مردم این کشور تحمیل گردد. وی که سال گذشته از عراق دیدن کرده، افزود: به جای آن که برای بازسازی عراق از شرکتهای عراقی دعوت شود تا با تجربه بیشتری که خود آنها در اداره کشورشان دارند به این کار بپردازند، از شرکتهای خارجی خواسته شده تا بخشهای اقتصادی عراق را برای کسب سودی سریع بخرند. قرار است امروز در دومین روز از همایش به مباحثی نظیر اولویتهای سرمایه گذاری در عراق از جمله در بخش تولید برق، زیربناهای مخابراتی، آب آشامیدانی، بهداشت و کشاورزی پرداخته شود. همچنین "رند الرحیم" جدیدترین عضو شورای 25 نفره حکومت انتقالی عراق و مدیر نهاد "بنیاد عراق" درباره "نقش زنان در عراق جدید" صحبت خواهد کرد. Council Business US-Iraq -345/2221/127/1439 161
۰ نفر