۲۱ مهر ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6784578
T T
۰ نفر
سود صادرکنندگان مجدد فرش ایران بیشتر از تولیدکنندگان است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/07/82 داخلی.اقتصادی.فرش. مدیر موافقتنامه های کالایی دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری وزارت بازرگانی گفت: کشورهای توسعه یافته سود مضاعفی از فروش مجدد فرش دستباف ایرانی می برند. "ماندانا فاضل" روز دوشنبه در گفت وگو باایرنا افزود: عمده تولید کنندگان فرش جهان پس از ایران، چین، هند، ترکیه، نپال، مراکش هستند. وی اضافه کرد: برخی کشورهای توسعه یافته نیز هستند که از صدور مجدد فرش دستباف بخصوص فرش ایران صاحب سود زیادی می شوند. به گفته وی، کشوری مثل آلمان سالانه چندین برابر تولیدکننده ای مانند کشور نپال صادرات فرش به دیگر کشورهای جهان دارد. فاضل بر بازاریابی فعال تر ایران در زمینه صادرات فرش دستباف تاکید کرد و گفت: تولید فراوان بدون بازاریابی به صرفه نیست، بنابراین با بازاریابی دقیق و سنجیده می توان بخشی از تولیدات خود را به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین صادر کرد. وی بااشاره به اینکه در شرایط سرمایه گذاری و تکیه بیش از حد بر صادرات فرش دستباف صحیح نیست، افزود: اگرچه ایران هنوز نخستین تولیدکننده و صادر کننده ارزشی فرش دستباف در جهان است و حدود 30 درصد سهم جهانی را به خود اختصاص داده، اما باید توجه داشت که بازار حدود دو میلیارد دلاری فرش نیز محدود است. وی گفت: صادرات ایران در سال 2001 معادل 10 سال گذشته و بر اساس آمار بین المللی حدود 22 هزار تن و به طور متوسط نزدیک به هفت میلیون متر مکعب بود، در حالی که تولید بیش از کشش بازار صورت گرفته است. مدیر موافقتنامه های کالایی دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری وزارت بازرگانی افزود: در حال حاضر بازارهای اروپایی به عنوان مهمترین وارد کنندگان فرش دستباف ایرانی به دلیل کپی برداری دیگر کشورهای تولیدکننده فرش از طرح و نقشه فرش های ایرانی اشباع شده اند. وی با اشاره به راه حل اوایل انقلاب برای تولید بیشتر فرش در کشور گفت: طرح افزایش تولید 8/1 میلیون متر مکعبی فرش دستباف جهت اشتغال زایی افراطی بود و چون بازارهای داخلی و خارجی کشش جذب این همه تولید را نداشت به ضرر تولیدکنندگان تمام شد. به گفته فاضل وضعیت تولید فرش دستباف، بازارها و اقتصاد جهان تغییر کرده و تولیدکنندگان ایرانی نیز باید بر مبنای شرایط فعلی و خواست خریدار اقدام به تولید فرش کنند. وی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بازار داخلی نیز از رونق افتاده و تولید انبوه فرش ماشینی به لحاظ قیمت و طرح و نقشه متنوع جوابگوی طبقات کم درآمد جامعه است. وی افزود: تولید و صادرات فرش نباید بدون توجه به بازارهای داخلی و خارجی انجام شود، چرا که در حال حاضر انبارها مملو از فرش است و به همین خاطر باید بازنگری خاصی برای فعال کردن بازار داخلی و بازاریابی جهانی صورت گیرد. فاضل نقش مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران را در این زمینه مهم عنوان کرد و گفت: کمیته های مختلف این مرکز می تواند مسایل تولید، صدور، طراحی، بازاریابی و دیگر مسایل را مورد بررسی قرار دهند و بر اساس نتایج آن سیاست مناسبی را برای فرش ایران طراحی کند. وی افزود: برگزاری سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف که در راستای چاره اندیشی برای وضعیت تولید و صدور فرش انجام می شود را برای دست اندرکاران فرش مفید دانست. اقتصام / 1594 / 40/1
۰ نفر