۱۷ فروردین ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6764010
T T
۰ نفر
رانندگان حمل کالا: زمان حمل کالا از بندر پل به بندر لافت قشم طولانی است # قشم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/01/82 داخلی.اقتصادی.بنادر و کشتیرانی رانندگان وسایط نقلیه سبک و سنگین در بندر پل که کوتاهترین فاصله با جزیره قشم را دارد می گویند: به دلیل بی برنامگی یدک کشها، زمان حمل کالا ازبندر پل تا بندر لافت قشم با یکهزارو 800 متر فاصله، گاهی تا شش ساعت به طول انجامد. آنان گفتند: کامیونهای حمل مواد غذایی و تره بار به مقصد قشم که از بندر عباس حرکت می کنند، ساعت هشت تا 30/8 دقیقه به بندرپل می رسند که به دلیل منظم نبودن ساعت حرکت یدک کشها مجبور به توقف هستند که با توجه به گرما احتمال فاسد شدن محموله آنها وجود دارد. راننده یک نیسان که تره بار حمل می کرد روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت از ساعت 9 صبح به بندر پل آمده ام کارهای کاپوتاژ را انجام داده ام اما اینک که ساعت 14 است همچنان در انتظار هستم تا یک یدک کش بیاید و وسیله نقلیه مرا به اتفاق دیگر کامیونها و نیسانها به طرف بندر لافت قشم انتقال دهد. عبدالله مشتاقی افزود: روزانه بین یکصد تا یکصد و پنجاه کامیون و وانت نیسان مواد غذایی، تره بار و دیگر اقلام را از بندر پل به قشم انتقال می دهند. براساس آمار گمرک لافت تا ساعت 16 روز گذشته تعداد ورودی کامیون، وانت نیسان، تریلی از بندر پل به بندر لافت 86 دستگاه ثبت شده بود. وی گفت: سه دستگاه یدک کش کار انتقال وسایط نقلیه را از بندر لافت به بندر پل و بلعکس به عهده دارند که تا از بندر لافت تکمیل نشوند به طرف بندر پل حرکت نمی کنند. وی افزود: رمپ تخلیه و سوار کردن کامیونها و ماشینهای سبک در بندر پل استاندارد نیست و وسایط نقلیه سواری کوچک در حین سوار شدن و پیاده شدن با مشکل مواجه می شوند و اکثرا اکزوز و سینی زیر سواریها دچار صدمه می شود.
یکی دیگر از رانندگان گفت: برای انتقال یک نیسان حدود 88 هزار ریال بابت کرایه و عوارض پرداخت می کنیم در حالیکه در اسکله پل و اسکله لافت هیچ امکاناتی وجود ندارد. حسینی افزود: از این مبلغ 400 تومان به شورای روستای پل، 400 تومان شورای روستای لافت، شش هزارو 800 تومان بابت کرایه رفت و برگشت یدک کش ، یکهزارو 200 تومان عوارض منطقه آزاد پرداخت می شود که حتی یک دستگاه آب سرد کن در هیچ یک از اسکله وجود ندارد. یکی دیگر از رانندگان کامیون که اقلام ساختمانی حمل می کرد گفت: یک یدک کش ساعت 30/9 صبح تعدادی از کامیونها و نیسانها را بارگیری کرد اما چون تعداد کامیونها و نیسانها زیاد بود، نوبت به او نرسید. سلیمانی گفت: در ساعت 30/11 باتماس مکرربا مسوولین اسکله لافت یکدستگاه یدک کشی دیگر به بندر پل آمد اما با توجه به صف طولانی کامیونها و نیسانها باز نوبت به او نرسید. وی که ساعت 30/14 موفق به سوار شدن به یدک کش شد افزود: تا یدک کش حرکت کند و به بندر لافت برسد و از لافت به قشم بروم ساعت شش بعداز ظهر می شود و دیگر نمی توانم برگردم و باید شب را در قشم سپری کنم. سلیمانی که از اصفهان کالا به مقصد قشم حمل می کرد گفت: برای من که بار فاسد شدنی ندارم هیچ مشکلی نیست اما رانندگان حمل مواد غذایی و تره بار و سبزی پس از شش تا هشت ساعت معطلی کالایشان دچار خسارت می شود. وی از مسوولین بندر و کشتیرانی خواست تا بگونه ای عمل کنند که صبح ها که کامیونها و نیسانهای حامل کالا برای قشم زیاد معطل نشوند و یدک کشها را مجبور کنند که صبحها دو دستگاه آنان در بندر پل فقط به حمل کامیونها بپردازند و یک دستگاه هم در بندر لافت برای حمل وسایط نقلیه خالی مستقر باشد. وی گفت: در ساعات بعداز ظهر این قضیه معکوس شود چون کامیونهای خالی که بعداز ظهر قصد بازگشت دارند تعدادشان بیشتر از وسایط نقلیه ای است که از بندر پل به بندر لافت حرکت می کنند. فاصله دریایی بندر پل تا بندر لافت یکهزارو 800 متر است و یک یدک کش نیم ساعت صرف بارگیری ، 45 دقیقه صرف طی مسیر، 10 دقیقه صرف تخلیه می کند وصاحبان کالا سپس بین یک تا یکساعت و نیم کارهای گمرکی راانجام می دهند. یکی از کارکنان بنادر و کشتیرانی که همراه با یدک کش به بندر پل آمده بود با دیدن صف کامیونها و نیسانها گفت:صاحبان یدک کشها می گویند ما چون عوارض می دهیم زمانی از اسکله ها حرکت می کنیم که یدک کش کاملا از وسایط نقلیه پر باشد. اکبری گفت: صبحها وسیله نقلیه برای انتقال از بندر لافت به بندر پل کم است و این امر موجب می شود که گاهی اوقات دو تا سه ساعت یک شناور بعد از تکمیل شدن ظرفیت به طرف بندر پل حرکت کند. وی افزود: این مشکل به بنادر و کشتیرانی منعکس شده است. در بندر پل به غیر از دفتر گمرک و پاسگاه نیروی انتظامی هیچ امکاناتی رفاهی سایبان و منبع آب وجود ندارد و رانندگان و مسافران اگر ساعتها در این اسکله باشند، آب برای خوردن پیدا نمی کنند. به گفته وی در اسکله لافت قشم نیز وضع به همین منوال است و حتی این اسکله فاقد دستشویی است. صاحبان یدک کش ها هرکدام یک نرخ برای حمل سواری و کامیونهای سبک و سنگین دریافت می کنند که این امر موجب گلایه رانندگان شده است . یک یدک کش نیسان پاترول را سواری محسوب می کند و کرایه حمل را دو هزار تومان می گیرد و یک یدک کش دیگر پاترول در ردیف وانت محاسبه می کند و سه هزارو 400 تومان کرایه حمل می گیرد. قایق داران بندر پل گفتند این وضع سالها به همین گونه است و با توجه به تردد زیاد وسایط نقلیه هیچکس به فکر ایجاد امکانات رفاهی برای مسافران نیست. آنان گفتند: پرداخت عوارض زمانی معنا می دهد که در قبال دریافت عوارض خدمات و امکاناتی برای تسهیل در عبور و مرور ایجاد شود که در بندر پل و بندر لافت از این خبرها نیست و محل تخلیه کامیونها و ماشینها در هر دو اسکله تخریب شده و تاکنون مرمت نشده است. به گفته آنان در سوار شدن و پیاده شدن وسایط نقلیه به دلیل خرابی رمپها احتمال سقوط وسایط نقلیه به دریا می رود که یکدستگاه تانکر در بندر پل سال گذشته در حین سوار شدن به یدک کش داخل دریا افتاد که تانکر آن در کنار ساحل همچنان باقی مانده است و تاکنون اقدامی برای بیرون کشیدن آن از دریا نشده است. م ـ ک 811/ 84/م ا/ 08
۰ نفر