۲۸ اسفند ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6763083
T T
۰ نفر
تلاش مسوولان کردستان برای برقراری محور ارتباطی شمال به جنوب کشور ادامه دارد # سنندج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/12/83 داخلی.اجتماعی.راه وترابری. واپسین روزهای سال 83 اگر برای اکثر دستگاه های دولتی نویدبخش بهار و آغاز تعطیلات نوروزی است، برای دلاورمردان لشگر28 پیاده کردستان، فرمانداری سقز و راه و ترابری کردستان روزهای تلاش برای برقراری مجدد ارتباط محور شمال به جنوب کشور در منطقه کردستان است. در جریان بارندگیهای چهار روزه 19 تا 21 اسفند ماه امسال خبری در رسانه های جمعی منتشر شد مبنی بر نشست یکی از پایه های اصلی پل " آدینان " در 13 کیلومتری شهر سقز، که در نهایت منجر به مسدود شدن محور شمال جنوب کشور به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی کشور شد. بر اساس اعلام کارشناسان و دستگاه های ذیربط یکی از پایه های این پل 37 سانتیمتر نشست کرده به نحوی که با چشم غیر مسلح نیز کاملا قابل رویت است. امروز آنچه که تلخی شرایط سخت ترددهای بین استانی شمال و جنوب غرب کشور را برای مردمانی که در دو سوی پل آدینان سرگردان هستند قابل تحملتر می کند، تلاش بی وقفه نیروهای نظامی و غیر نظامی برای برقراری مجدد ارتباط از طریق نصب پل موقت نظامی است. آرامش طبیعت زیبای اطراف پل آدینان در سه روز اخیر کاملا بهم ریخته است، هر دو سوی پل مملو از انواع خودورهای سبک و سنگینی است که در انتظار برقراری مجدد ارتباط هستند و در این بین بساط دستفروشان مواد غذایی و نوشیدنی گرم است. گرمترین بازار در حدود یک هفته اخیر نصیب روستاییان اطراف شده که با فرغون و ارابه های دستی با انتقال وسایل و حتی زنان و پیرمردان به آنسوی پل برای خود کاسبی مناسبی رقم زده اند. در گوشه و کنار پل بساط جگرکی و چای فروشان برپاست و در کنارآنها فریاد رانندگان وسائط نقلیه در جستجوی مسافر حال و هوای روزهای هجوم هزاران نفری کردهای آواره عراقی به خاک ایران را تداعی می کند. اتوبوس و مینی بوسهای پارک شده در اطراف جاده و صف مسافرانی که پیاده از این سوی پل عازم آن طرف هستند و صف ممتد ارابه داران و فرغون داران که از لابلای انسانها گذشته و آنسوی پل وسایل و بار را تحویل می دهند، صحنه- هایی است که در اطراف پل آدینان عادی شده است. " حسین فیروزی " فرماندار سقز را در کنار فرماندهان نظامی و مدیر کل راه و ترابری کردستان در میان خیل مسافران سرگردان در کنار پل آدینان یافتیم که نوروز و تعطیلات برایشان مفهومی دیگر در قالب نصب پل موقت نظامی یافته است. فیروزی با لبخندی که از فرط خستگی بیشتر تصنعی می نماید، می گوید: تازه از مشکلات ناشی از قطع گاز در سرمای سخت منطقه رهایی یافته بودیم که این مشکل بوجود آمد. وی گفت: با توجه به عمق مشکل، نخستین اقدام مسدود کردن محور برای جلوگیری از تخریب کامل پل و حفظ جان مسافران بود و در همان روز نخست برای جلوگیری از بروز مشکل برای مسافرانی که در دو طرف پل مانده بودند اقدام به تامین برق، آب، مخابرات و جایگاه عرضه سوخت خودروهای سبک و سنگین کردیم. وی افزود: در دومین روز پایانه های مسافربری شهر سقز را به آنسوی پل آدینان انتقال دادیم که جابجایی مسافران پس از عبور پیاده از پل به مقصد سنندج یا سایر مناطق کشور از سر گرفته شود. وی گفت: مردم به خاطر جلوگیری از اتلاف وقت و استاندارد نبودن مسیرهای جدید ترجیح می دهند که مشقت عبور پیاده از پل آدینان را تحمل کنند و ما هم تلاش کرده ایم همه امکانات مورد نیاز آنان را در دو طرف پل تامین کنیم. فیروزی با اشاره به اهمیت پل آدینان به دلیل استقرار در مسیر ترانزیتی شمال جنوب غرب کشور، در اقتصاد ملی معتقد است که این مسئله نیازمند توجه جدی تر ستاد حوادث پیش بینی نشده کشور است و استان به تنهایی قادر به حل اساسی این مشکل نیست. مهندس " وجدی " مدیر کل راه و ترابری کردستان در گفت و گو با ایرنا دو مسئله را در تخریب پل آدینان موثر دانسته و این دو عامل را برداشت بی رویه شن و ماسه ونبود کنترلهای لازم و دبی طغیانی سیلاب بسیار شدید همراه با ذوب برف ( 1500 متر مکعب ) که در 30 سال اخیر بی سابقه بوده ذکر می- کند. وی گفت: توقف تردد وسائط نقلیه از پل آدینان زیانهای جبران ناپذیری به اقتصاد ملی وارد می کند چون این پل در محور ترانزیت شمال جنوب غرب کشور واقع شده است. وی افزود: ترافیک 18 هزار معادل سواری در شبانه روز که 50 درصد آن ترافیک سنگین شامل کامیوین و اتوبوس است نشان دهنده اهمیت پل آدینان می- باشد. وی گفت: قطع تردد از پل آدینان که رفت و آمد محور شمال جنوب غرب کشور را قطع کرده روزانه بیش از چهار میلیارد ریال بدون احتساب افزایش کرایه حمل و نقل، به اقتصاد ملی زیان وارد می کند. مدیر کل راه و ترابری کردستان نیز معتقد است که محور دیواندره به سقز در مسیر ترانزیتی شمال جنوب غرب کشور نیازمند توجه جدی مسوولان کشور برای رفع نقاط مخاطره آمیز، بخصوص در مسیر 20 کیلومتری پل " سنته " تا پل آدینان است. وجدی افزود: پل سنته نیز به دلیل غیر استاندارد بودن فقط در دو سال اخیر 100 قربانی گرفته است و پل آدینان نیز برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل نیازمند تخریب کامل و ساخت پل جدید و استاندارد است. وی اعتبار مورد نیاز برای استاندارد کردن این مسیر 20 کیلومتری را 100 میلیارد ریال اعلام می کند. فیروزی فرماندار سقز در ادامه این گفت و گو یادآور شد که با توجه تلاش بدون وقفه نیروهای لشگر 28 پیاده کردستان و همکاری صمیمانه آنها و بر اساس برنامه پیش بینی شده قرار است، روز اول فروردین ماه سال 84 پل موقت نظامی، برای تردد انواع خودروهای سبک و سنگین به بهره برداری برسد. وی افزود: برای همکاری با نیروهای نظامی در جهت راه اندازی پل موقت نظامی همه امکانات و ماشین آلات سنگین دستگاه های دولتی استان بسیج شده و به منطقه اعزام شده اند. وی گفت: روز چهارشنبه بر اثر شدت جریان آب رودخانه یک دستگاه بولدوزر به طور کامل در رودخانه غرق شد که اکنون خارج کردن آن از بستر رودخانه امکانپذیر نیست. 600/568/567
۰ نفر