۳۱ تیر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6731425
T T
۰ نفر
استاندار خراسان: اتریش 150 میلیون دلار در این استان سرمایه گذاری می کند # مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/04/83 داخلی.سیاسی،اقتصادی.اتریش استاندار خراسان گفت : اتریش در خراسان 150 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. سیدحسن رسولی روز چهارشنبه در بازگشت از سفر یک هفته ای به اتریش در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در گفت وگو باخبرنگاران افزود: 12 قرارداد همکاری دو جانبه میان اتریش و استان خراسان و هیات های اقتصادی استان به ارزش 150 میلیون دلار به امضاء رسید. استاندار خراسان به دعوت استاندار "بورگنلند " اتریش هفته گذشته به همراه هیاتی 30 نفره به اتریش سفر کرد. وی افزود : با امضای این قراردادها عزم دو کشور اتریش و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و توسعه روابط جزم شده است. وی قراردادهای امضاء شده را شامل همکاری ،در زمینه تولید قطعات خودرو ، احداث کارخانه های سیمان و راه آهن ، نیروگاه بادی، بازیافت زباله ، آموزش و پرورش ، گردشگری و مبادله محصولات کشاورزی عنوان کرد. وی مهمترین قراردادهای منعقده را مربوط به توسعه نیروگاه بادی در استان دانست وگفت : بر اساس توافقات صورت گرفته کشور اتریش با همکاری بخش خصوصی نیروگاه بادی را در منطقه "دیزباد" نیشابور احداث می کند. وی اضافه کرد: در صورت تحقق این امر ،جمهوری اسلامی ایران برق استحصالی از این نیروگاه را با قیمت اتریش از کشور احداثکننده نیروگاه خریداری می کند. رسولی با اشاره به اینکه استان خراسان 30 درصد تولید قطعات خودرو کشور را بر عهده دارد گفت: همچنین توافق شد تا منطقه صنعتی ، تجاری ویژه فروش قطعات خودرو ایران با قابلیت های استاندارد جهانی با همکاری قطعه سازان اتریشی در مرز مشترک این کشور با اروپا احداث شود. به گفته وی، این منطقه در زمینی به مساحت 300 هزار مترمربع احداث می شود.
رسولی مشارکت اتریش دربخش تامین قطار سریع السیر در مسیر راه آهن تهران ـ مشهد را از دیگر توافقات امضا شده اعلام کرد و گفت : در حال حاضر کشور اتریش در زمینه حمل و نقل ریلی از جایگاه مهمی در اروپا برخوردار است که انتقال تجربه این کشور به خراسان می تواند کمک موثری در جهت توسعه حمل و نقل ریلی داشته باشد. وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده کشور اتریش در عملیات مطالعات و اجرای پروژه راه آهن مشهد ـ گرگان نیز نقش داشته باشد . وی افزود: در برنامه بودجه ای سال 83 خراسان برای اجرایی شدن این طرح با مشارکت بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
رسولی ،احداث واحد تولید سیمان و مصالح ساختمانی در تربت حیدریه با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران واتریش را از دیگر توافقات انجام شده دانست. وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این توافقات روابط دو کشور ایران و اتریش بیش از گذشته توسعه یابد. 2712/662/600/03
۰ نفر