۲۹ اسفند ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6716417
T T
۰ نفر
ملی شدن صنعت نفت با پیروزی انقلاب اسلامی کامل شد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/12/84 داخلی.اقتصادی.نفت.ملی شدن صنعت. " 29 اسفند" روز ملی شدن صنعت نفت روزی پرافتخار، سرنوشت ساز و به یاد ماندنی برای ملت ایران است. روزی که مبازرات استقلال طلبانه سده اخیر ملت ایران در قالب ملی شدن صنعت نفت به منصه ظهور رسید. ملی شدن صنعت نفت اراده مبارزه با استعمار و سلطه طلبی بیگانگان بر کشور بود و اراده هویت بخشی به ایرانی برای اداره امور کشور خود و حاکمیت بر ثروتهایش بود. ملت ایران که به هیچ روی انقیاد و وابستگی را در طول تاریخ برنتابیده و عزت و سربلندی را هرگز به تن آسایی و تحقیر نفروخته است، در یکی از این فرازهای بلند مبارزات خود، ملی شدن صنعت نفت را با سرافرازی به دست آورد.
روز 29 اسفند یکی از عرصه های بزرک تاریخ مبارزات ضد استعماری کشور بوده است. بعد خارجی حرکت ملی شدن صنعت نفت ایران بیداری ملتهایی بود که قرنها زیر سیطره مستقیم و غیرمستقیم قدرتهای استعماری بودند.زیرا بعد خارجی ملی شدن صنعت نفت از اهمیت کمتری نسبت به بعد داخلی آن برخوردار نبوده است. ملی شدن صنعت نفت آغازی بر بیداری کشورهای نفت خیز جهان سوم شد که همگی منافع ملی خود را تحت قراردادهای امتیازی در اختیار نفت خواران قرار داده بودند. ملی شدن صنعت نفت انگیزه ها،اهداف و ابعاد مختلفی داشته است،امااز اهداف و پیامدهای اصلی ملی شدن صنعت نفت ایران آن بود که بسیاری از فعالیتهای مربوط به صنعت در داخل کشور انجام و توان ایرانی باور شود. اولین نشان توانایی ایرانیها در اداره صنعت نفت در راه اندازی بزرگترین و پیچیده ترین واحد تقطیر و واحدهای مرتبط در پالایشگاه آبادان برای تولید فرآورده در زمان خروج کارشناسان انگلیسی از ایران ظهور یافت. گرچه این تواناییها در طول سالها تاپیروزی انقلاب اسلامی چندان رشد نیافت ، اما اندیشه ی حاکمیت ملی بر ثروت و منابع ملی را ماندگار کرد. دست اندرکاران و کارشناسان صنعت نفت ایران متفق القول هستند که توانایی ایرانی در اداره منابع زیرزمینی نفت و گاز و ثروتهای طبیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بروز جنک تحمیلی و تحریمهای اقتصادی علیه کشور ، شکوفا شد.
به عبارت دیگر " صنعت نفت ایران به معنای واقعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ملی شد." قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز تصمیم گیری بخش اصلی صنعت بالادستی نفت شامل تولید نفت و گاز خارج از کشور بود. بخش اکتشاف و تولید در شرکت ملی نفت وقت، به طور عملی تولید و اکتشافی انجام نمی داد. در طول هشت سال دفاع مقدس، نیروهای زحمتکش صنعت نفت ایران زیر بمباران - های رژیم متجاوز عراق، با تلاش خود اجازه ندادند که حتی یک روز تولید نفت خام کشور قطع شود. این توانمندیها در دوران پس از جنک و بازسازی تاسیسات نفتی آسیب دیده از جنک ، بارزتر شد. به طوری که برخی معتقدند اگر به توانمندی متخصصان ایرانی در سالهای پس از جنک بهای بیشتری داده می شد، حتی نیاز چندانی به عقد قراردادهای پرماجرا با شرکتهای نفتی بین المللی نبود. آنچه مسلم است هر قدر توان فنی و ظرفیتهای ملی به معنای ایرانی آن در مطالعه، پژوهش، ساخت،اجرا، مدیریت و نظارت بر تولید در کشور افزایش یابد، صنعت نفتی مستقل تر خواهیم داشت. با گذشت بیش از نیم قرن از ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر محمد مصدق ( نخست وزیر وقت )اکنون شاهد تحقق این مهم هستیم. ایران امروز نه فقط نفت خام خود را کشف ،استخراج و تولید می کند،بلکه اختیار فروش آن رابه مشتریان براساس مصالح و منافع ملی دارد. پیروزی انقلاب اسلامی گرچه به ملی شدن صنعت نفت نسبت به اهداف اولیه آن تحقق بیشتری بخشید،امااین صنعت هنوز تا رسیدن به کمال مطلوب فاصله زیادی دارد. فعالیتهای گسترده انجام شده در صنعت نفت در سالهای اخیر، این امید را تا حدی زنده می سازد که شاید ما هم روزی به آنچه حقمان است ، برسیم. کارشناسان نفت ایران معتقدند که برای حفظ دستاوردهای ملی شدن صنعت باید نهضت علمی در این صنعت با ابعاد فنی ، مالی، اقتصادی و حقوقی با تجمیع نیروهای کارآمد شکل گیرد. انان معتقدند که با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی وتجربی دیگران بستری مناسب برای شکل گیری دانش و فناوری بومی در زمینه نفت،گازو پتروشیمی می بایست فراهم شود. به طوری که در ساختار منسجم و شایسته سالار، صیانت از منابع، بهینه سازی مصرف، بازاریابی کارآ و انعقاد مطلوبترین قراردادها ، حفظ و توسعه ذخایر بیش از پیش تحقق یابد. اقتصام. 1561 / 1557
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد