۱۴ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6609572
T T
۰ نفر

نگاه اروپا به شرق

۱۴ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6609572
نگاه اروپا به شرق .............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/08/86 خارجی.سیاسی.اقتصادی.اروپا.
از: مسعود جعفریان سفرهای اخیر صدراعظم آلمان و وزیر خارجه فرانسه به چند کشور آسیایی و تمایل دیگر کشورهای اروپایی به توسعه روابط اقتصادی با آسیا، اهمیت اقتصادی این قاره در حال رشد را دو چندان کرده است.
وابستگی اروپا به انرژی روسیه و خاورمیانه و آسیب پذیری کشورهای این قاره در امر انرژی، یکی از دلایل نگاه اروپا به شرق محسوب می شود.
همچنین توسعه روزافزون چین و هند و سایر کشورهای جنوب و شرق آسیا و نیز استفاده از بازارهای سیری ناپذیر آنها، از عوامل مهم دیگر نگاه اروپا به شرق است.
چین با بیش از 10درصد و هند با بیش از 8درصد رشد اقتصادی و جمعیتی بالغبر 6/2 میلیارد نفر، بازارهایی هستند که رقابتی حیاتی برای اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکا بوجود آورده اند.
باوجود انتقاد کشورهای غربی به رهبری آمریکا به وضعیت حقوق بشر در چین، منافع اقتصادی بر ادعاهای دمکراسی خواهی کشورهای غربی برتری جسته است.
چین سالانه حدود 180 میلیارد دلار مبادلات تجاری با آمریکا و 220 میلیارد دلار با کشورهای اروپایی دارد که یک سوم این میزان با آلمان است.
هر چند در آخرین تقابل سیاسی، دولت چین در اعتراض به دیدار "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان با "دالایی لاما" رهبر تبعیدی بوداییان تبت، نشست با دولت آلمان را لغو کرد و از دیدار وزیر خارجه چین با همتای آلمانی اش جلوگیری کرد، ولی منافع اقتصادی فراوان مانع از اقدام واقعی طرفین علیه یکدیگر شده است.
آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا را در اختیار دارد و از فناوری بالای صنعتی بهره منداست، شریکی نیست که پکن به دلایل سیاسی بتواند ازآن چشم پوشی کند.
وضعیت هند، بزرگترین دمکراسی جهان، با چین کاملا متفاوت است. رشد جمعیت و سیری ناپذیری هند به همراه رشد اقتصادی بالای هشت درصد این کشور، منافع زیادی برای اروپاییان خواهد داشت.
صدراعظم آلمان در سفر هفته گذشته به هند بیش از هفت تفاهمنامه و قرارداد اقتصادی با همتای هندی خود امضا کرد.
در سفر مرکل به هند یک هیات 30 نفره متشکل از تجار طراز اول آلمان وی را همراهی می کرد تا علاوه بر امضای قرارداد با دهلی نو، زمینه های توسعه اقتصادی بین دو کشور را بررسی کنند.
مبادلات هند و آلمان اکنون بیش از 15 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود تا سال 2012 به دو برابر افزایش یابد.
هم اکنون حدود 200 شرکت هندی و آلمانی در بخشهای مختلف بخصوص فنی با یکدیگر همکاری می کنند.
ارزش سرمایه گذاری آلمان در هند بیش از 4/19 میلیارد دلار برآورده شده است.
در اقدامی مشابه وزیر خارجه فرانسه عازم کشورهای سنگاپور، تایلند و چین شد تا زمینه افزایش مبادلات تجاری با این کشورها را برای پاریس بوجود آورد، هر چند هدف سفر "برنار کوشنر" به پکن ازجمله فراهم کردن مقدمات سفر "نیکلا سارکوزی" رییس جمهوری فرانسه به چین اعلام شد.
کوشنر در سفر به پکن نتوانست نیات اصلی خود را پنهان کند و گفت: رشد و توسعه اقتصادی چین، فرصتهای بسیاری را برای فرانسه بوجود آورده، بنابراین پاریس فعالانه خواهان گسترش روابط با پکن است.
فرانسه که در سالهای اخیر با بحران اقتصادی و مالی بی سابقه ای مواجه شده، با توسعه روابط اقتصادی با کشورهای روبه توسعه آسیایی،سعی در بوجود آوردن زمینه های تامین منافع اقتصادی و خروج از بحران دارد.
پاریس که در دوره ریاست جمهوری سارکوزی بـا چرخش به سوی آمریکا در سیاستهای بین المللی سعی در جلب نظر واشنگتن برای مقاصد اقتصادی خود دارد، کماکان به بهبود روابط و بهره برداری از بازارهای آسیایی در سایه روابط با آمریکا چشم دوخته است.
وابستگی اروپا به انرژی روسیه و بحران قطع گاز در زمستان گذشته توسط مسکو نشان داد که اروپایی ها برای تامین و جلوگیری از بروز رکود اقتصادی باید بیشتر به شرق تمایل نشان دهند.
از سوی دیگر، بهره برداری کشورهای آسیایی و روسیه برای نوسازی تجهیزات و استفاده از فناوری جدید وابستگی متقابلی را بوجود آورده است، هر چند که در این ارتباط اروپاییان سعی در استفاده بیشتر دارند و با حساسیت مبادلات و صدور فناوری را زیرنظردارند.
سرمایه گذاری در تجهیزات برقی، ترابری و ذوب فلزات و صدور کالاهای صنعتی به آسیا مهم ترین بخشهایی هستند که کشورهای اروپایی در اختیار کشورهای شرقی قرار داده اند.
نیاز جامعه صنعتی اروپا به انرژی و روابط شکننده کشورهای این قاره با روسیه توجه اروپا را برای تامین انرژی به کشورهای خاورمیانه بیشتر کرده است.
انعقاد قرارداد صدور گاز ایران از طریق شرکتهای اتریشی و سوییسی به اروپا، نشان از تلاش آنها برای رهایی از وابستگی صرف به منابع انرژی روسیه دارد که در شرایط جدید باید وزن بیشتر به آنها داده و در مبادلات سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرارگیرد.
اروپام/ 1651/ 1388 شماره 021 ساعت 11:01 تمام
۰ نفر