۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6101814
T T
۰ نفر

رییس مرکز تحقیقات و بانک پیوند عضو:

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6101814
رییس مرکز تحقیقات و بانک پیوند عضو: میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو به 65 درصد رسید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/12 اجتماعی.سلامت.پیوند اعضا.بیمارستان امام خمینی تهران - رییس مرکز تحقیقات و بانک پیوند عضو بیمارستان امام خمینی (ره ) تهران اعلام کرد، میزان جلب رضایت برای گرفتن عضو یا نسج در ایران 65 درصد است که این آمار حکایت از روند بسیار مطلوب رضایت خانواده ها برای اهدای عضو دارد.
دکتر حسن بهرامی نسب در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان این که بالاترین میزان جلب رضایت برای گرفتن عضو از مرگ های مغزی در دنیا مربوط به کشور اسپانیا با 70درصد است، گفت: این درحالی است که میزان رضایت برای پیوند اعضای مرگ های مغزی در بیمارستان امام خمینی (ره ) تهران، معادل 68/81 درصد است.
بهرامی نسب با بیان اینکه در سال 74 مرحوم دکتر میرخانی نخستین عمل پیوند عضو در ایران را در بیمارستان امام خمینی (ره ) انجام داده، افزود: در حال حاضر جز پیوند قرنیه، سایر پیوندها مانند ریه ،قلب ،کلیه ،مغز استخوان و تاندوم در این بیمارستان انجام می شود.
وی با بیان اینکه حیات و فعالیت مراکز پیوند و نسوج بدون ایثار مردم میسر نیست، گفت: در سال های اخیر فعالیت زیادی در زمینه نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در کشور صورت گرفته که موجب تحول گسترده در این عرصه علمی شده است.
بهرامی نسب با بیان اینکه در حال حاضر، شمار قابل توجهی از مردم ایران، کارت اهدای اعضا دارند، افزود: اما برداشت عضو، علاوه بر رضایت فرد اهدا کننده، باید براساس رضایت کامل خانواده فرد متوفی و پروتکل های جهانی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: هموطنان باید بدانند دریافت عضو یا نسوج از افراد منجر به مرگ مغزی و قلبی در نهایت احترام به جسد فرد متوفی و حفظ سلامت ظاهری آن انجام می شود تا احساسات خانواده ها جریحه دار نشود.
بهرامی نسب گفت: خانواده ها همچنین باید مطمئن باشند در بخش نسوج نیز بقیه عضو در صورت عدم نیاز با احترام بسته بندی شده و در اختیار مسئولان امر در بهشت زهرا قرار می گیرد تا پس از رعایت نکات شرعی، دفن شوند.
* برداشت نسوج تا 48 ساعت پس از مرگ قلبی، امکانپذیر است دکتر سید امیر حسین توکلی مسئول واحد فراهم آوری مرکز تحقیقات پیوند اعضا ایران، نیز گفت: نسوج فرد فوت شده در اثر مرگ قلبی تا 48 ساعت پس از فوت قابل استفاده و برداشت است.
وی با تاکید بر اینکه برداشت نسوج از جسد، براساس پروتکل های جهانی و رضایت کامل خانواده متوفی انجام می شود، ادامه داد: از سال 1379 فرآینده اهدای نسوج از بیماران منجر به مرگ قلبی در ایران، آغاز شده است.
این متخصص مرکز تحقیقات پیوند اعضا ایران، افزود: پس از اخذ رضایت از خانواده فرد متوفی، در فرآینده خاصی، کار استریل و جداسازی صورت می گیرد و سپس این نسوج با استفاده از زنجیره سرد، بسته بندی شده و برای فرآوری به مراکز تحقیقاتی و بانک های پیوند اعضا اهدا می شود.
توکلی در ادامه به انتخاب فرد اهداکننده برای برداشت نسوج اشاره کرد و گفت: باید فردی که دچار مرگ قلبی شده است به لحاظ پزشکی مورد تایید قرار گرفته و بافت های قابل برداشت وی، مشخص شود.
به گفته توکلی، مرگ فرد نباید در اثر عفونت ها یا سرطان های بدخیم باشد و تاریخچه ای از سلامت وی باید دراختیار متخصصان قرار گرفته و براساس نمونه های آزمایشگاهی چون آزمایش های بیولوژیکی و میکرو بیولوژیک، از سلامتی وی اطمینان حاصل شود.
توکلی با بیان اینکه با انجام کنترل کیفی، سلامت بافت یا نسوج تضمین می شود، گفت: این مرکز تلاش دارد تا محصولات خود را با بالاترین سطح کیفی تولید و در اختیار بیماران قرار دهد.
توکلی در ادامه گفت: بیش از 70 درصد سوختگی های بالای 50 درصد به دلیل آسیب جدی پوست و از دست رفتن آب و الکترولیت های بدن، منجر به مرگ می شود ** برداشت عضو تنها در صورت مرگ مغزی میسر است دکتر عباس خدادادی مسئول واحد مرگ مغزی و فراهم آوری ارگان مرکز تحقیقات و بانک پیوند عضو بیمارستان امام خمینی (ره ) هم گفت: زمانی بحث اهدا اعضا مطرح می شود که فرد دچار مرگ مغزی شده باشد و هنوز بقیه اعضا وی کار خود را به درستی انجام دهند.
وی توضیح داد: اهدای عضو یا نسوج در سه حالت انجام می شود که اهدای کبد یا کلیه می تواند از سوی اهداکننده زنده نیز انجام شود.
وی اهدای عضو از فرد مرگ مغزی شده را راه دوم اهدای عضو عنوان کرد.
خدادادی نوع سوم اهدا، اهدا نسوج از بیماران منجر به مرگ قلبی ذکر کرد و افزود: در این حالت، متخصصان دو روز فرصت دارند با کسب رضایت از خانواده متوفی از نسوج وی استفاده کنند.
خدادادی با اشاره به اینکه قلب در مدت سه ساعت، ریه سه تا شش ساعت و کبد تا 12 ساعت فرصت پیوند دارد، افزود: بیماران با توجه به پذیرش و اولویت ها و معیارهای تعیین شده از جمله سن، جنس، وزن، قد و سایر اعضای اهدایی، برای دریافت عضو انتخاب می شوند.
وی گروه خونی، وضعیت بیماری در مرحله اورژانس یا فوق اورژانسی یا عادی بودن را از دیگر شرایط اولویت بندی بیماران دریافت کننده عضو عنوان کرد و گفت: در نهایت و پس از توجه به جمیع این مسایل، تصمیم نهایی در اولویت بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرد.
خدادادی همچنین به 52 مرگ مغزی در بیمارستان امام خمینی اشاره کرد و گفت: از مجموع این مرگ ها، 196 مورد عضو، برای پیوند اهدا شد که عبارت از 30 قلب، 47 کبد، 104 کلیه، 12 ریه و دو پانکراس بوده است.
اجتمام **1828** **1569 شماره 011 ساعت 10:12 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه