۲۰ بهمن ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5856612
T T
۰ نفر
مذاکرات عراق وسازمان ملل به هفته اینده موکول شد # سازمان ملل - ایرنا 20 بهمن ماه 74 برابر با نهم فوریه 1996 سومین روز مذاکره هیات های سازمان ملل و عراق بر سر فرمول نفت در ازای مواد غذایی پایان یافت و ادامه مذاکره به هفته اینده موکول شد.
" سیلوانا نوا " سخنگوی پطروس غالی دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی مطبوعاتی روز پنجشنبه خود بدون توضیح بیشتر گفت هیات های سازمان ملل و عراق در جریان مذاکره خود نحوه اجرای این روش را مورد بحث وبررسی قرار داده اند.
اشاره سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ، ظاهرا اجرای روش فروش نفت در ازای مواد غذایی در قطعنامه 986 شورای امنیت است .
این قطعنامه که در بیست و پنجم فروردین ماه گذشته در شورای امنیت به تصویب رسید به عراق اجازه می دهد برای تامین مایحتاج اصلی مردم این کشور ظرف یک مقطع شش ماهه دو میلیارد دلار نفت بفروشد.
رژیم بغداد که پس از تجاوز خود به کویت در تابستان سال 1369 تحت تحریم های گسترده سازمان ملل قرار گرفته پیش از این قطعنامه 986 را نقض حاکمیت خود دانسته و این قطعنامه را رد کرده بود. اما اعلام امادگی عراق برای مذاکره با سازمان ملل در مورد فروش نفت در ازای مواد غذایی ظاهرا به مفهوم یک عقب نشینی ازسوی رژیم بغداد است چراکه اعضای شورای امنیت تاکید کرده اند که هرگونه مذاکره ای را خارج از مفاد قطعنامه 986 نخواهند پذیرفت.
اخرین گزارش ارائه شده از سوی سازمان ملل نشان می دهد که چهار میلیون نفر از مردم عراق که یک پنجم از مردم این کشور را تشکیل می دهند با فقر و گرسنگی شدید روبرو هستند.
سخنگوی پطروس غالی تاکید کرد که هیات عراقی در جریان مذاکرات خود با هیات سازمان ملل که از روز سه شنبه در مقر این سازمان در نیویورک اغاز شد مدارکی در مورد نیاز مبرم عراق به مواد غذایی ، دارویی و بهداشتی ارائه داده است .
به گفته این سخنگو ، هیات عراقی همچنین گزارشی در مورد عملکرد سیستم جیره بندی غذایی در عراق و نیز توزیع مواد غذایی ارائه کرده است .
سرپرستی هیات های سازمان ملل و عراق را در این مذاکرات ، " هانس کورل " دستیار حقوقی دبیرکل سازمان ملل و " امیرالانباری " نماینده دائم سابق عراق در این سازمان به عهده دارند.
انباری روز سه شنبه در ابتدای مذاکرات ابراز امیدواری کرد که دور اول مذاکرات طی مدت یک هفته تا ده روز به پایان رسیده و دور نیمه نهایی و یا نهایی در پی ان انجام شود.
منابع دیپلماتیک پیش بینی می کنند این مذاکرات هفته ها طول خواهد کشید.
۰ نفر