۹ دی ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5853243
T T
۰ نفر
نگاهی به اولین دورمذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی در آمریکا # تهران -ایرنا 9/ 10/ 1374 برابر با 30 دسامبر 1995/ دور جدید مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی پس از سه روز گفتگو در ایالت مریلند آمریکا جمعه شب پایان یافت .
در این مذاکرات "ولیدالمعلم"، سفیر سوریه در واشنگتن و"آوری ساویر"، مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ریاست دو هیات مذاکره کننده را به عهده داشتند. "دنیس راس "، نماینده آمریکا و "مارک پاریس "، مسئول امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و معاون ویژه کلینتون به عنوان میانجی حضور داشتند.
آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق مانورهای سیاسی و تبلیغاتی این دور از مذاکرات را با توجه به تحولات منطقه ای بسیار مهم توصیف کرده و بر ادامه مذاکرات در دور بعدی که از 13 تا 15 دی ماه جاری ( سوم تا پنجم ژانویه ) برگزار خواهد شد تاکید کردند.
" شیمون پرز "، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به اهمیت سوریه وشخص "حافظ اسد" ، رئیس جمهور این کشور در روند به اصطلاح صلح خاورمیانه به تازگی اظهار داشت :که صلح فراگیر باید همه کشورهای منطقه را در بر گیرد .
دولت صهیونیستی پس از ترور اسحاق رابین ، نخست وزیر پیشین فرصت را مغتنم شمرده تا با هماهنگی با آمریکا به بهانه گفتگو در ساختار جدید به روند به اصطلاح صلح تحرک بیشتری بدهد.
بدین منظور وارن کریستوفر ، وزیر خارجه آمریکا در اواخر اذر ماه گذشته از چند کشور خاورمیانه دیدن کرد .
در این میان حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر هفته گذشته با همتاهای اردنی وسوری خود وارد گفتگو شد و از تجدید مذاکرات اظهار خرسندی کرد.
رئیس جمهور مصر با" ایهود باراک "، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در مورد مذاکرات این رژیم با سوریه بحث و گفتگو کرد.
رادیو رژیم صهیونیستی روز جمعه درراستای مانورهای سیاسی و تبلیغاتی خود مبنی بر اظهار خوشبینی نسبت به مذاکرات سوریه و اسرائیل تاکید کردکه در این مذاکرات مسائل ارضی و امنیتی و همکاریهای دوجانبه اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت .
" موشه شاحال "، وزیر کشور رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه در گفتگو با روزنامه صهیونیستی هاارتض اعلام کرد : در صورتی که از صلح با سوریه مطمئن شویم از بلندیهای جولان عقب نشینی خواهیم کرد .
رژیم صهیونیستی پیش از این نیز در دور قبلی مذاکرات در خرداد ماه گذشته در واشنگتن عقب نشینی رژیم صهیونیستی از بلندیهای جولان که ان را در سال 1346(هجری شمسی ) اشغال کرده پذیر فته بود اما در عین حال خواستار باقی ماندن ایستگاههای هشداردهنده در این بلندیها در مقابل ایجاد ایستگاههای هشدار دهنده سوریه در شمال سرزمینهای اشغالی شده بود.
سوریه با این طرح مخالفت کرده و ضمن تاکید بر اجرای کامل قطعنامه های سازمان ملل خواستار عقب نشینی کامل و بی قید و شرط رژیم صهیونیستی از بلندیهای جولان و تخلیه 13 هزار یهودی ساکن این منطقه شده است .
این اختلاف دیدگاه دو طرف باعث شد تا مذاکرات به مدت شش ماه متوقف شود مطبوعات سوریه روز جمعه نیز تاکید کردند که در دور مذاکرات جدید اقدامات امنیتی و اختلافات فی ما بین مطرح نمی شود و تنها جدول زمانی نشست اتی تهیه و تنظیم می گردد.
آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می کنند تا پیش از انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی در اذر ماه سال اینده از طریق نشستهای پیاپی با سوریه به راه حلی برسند که امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود.
آمریکا در این زمینه اعلام کرده است که کریستوفر برای پیگیری ادامه مذاکرات در اواخر دی ماه جاری بار دیگر از کشورهای منطقه دیدن خواهد کرد.
دولت صهیونیستی در مذاکرات با سوریه عقب نشینی از بلندی های جولان را تا سه سال و نیم اینده غیر ممکن دانسته و در عین حال خواستار مشارکت سوریه در پروژه های اقتصادی شده است .
رژیم صهیونیستی همچنین خواهان استفاده از ابهای جولان است که به گفته وزیر کشاورزی این رژیم یک ششم اب مصرفی سرزمین اشغالی را تامین می کند.
سوریه با این خواسته صهیونستها نیز مخالف است و خواستار حاکمیت انحصاری خود بر این منابع ابی شده است .
گرچه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان سه روز مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی در ایالت مریلند آمریکا امادگی دو طرف مذاکره کننده برای ادامه مذاکرات در هفته جاری را بیانگر تفاهم بیشتر و پیشرفت در مذاکرات دانست اما دو طرف مذاکره کننده هنوز هیچ اظهار نظری درباره نتایج این مذاکرات نکرده اند.
در این میان حافظ اسد در دومین روز از این مذاکرات / پنجشنبه گذشته / بار دیگر تاکید کرد که صلح عادلانه تنها با اجرای دقیق قطعنامه های سازمان ملل توسط رژیم صهیونیستی ممکن خواهد بود .
مطبوعات سوریه نیز در روزهای اخیر با تاکید بر عدم عقب نشینی از مواضع اصولی دمشق نوشته اند که امیدواری بین المللی هیچ مشکلی در روند صلح سوریه و رژیم صهیونیستی را حل نمی کند.
۰ نفر