۹ دی ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5853240
T T
۰ نفر
یک روزنامه قزاقستانی از هنر قالی "بافی در ایران تمجید کرد # الماتی -ایرنا 9/ 10/ 1374 برابر با 30 دسامبر 1995 روزنامه "کاروان بلیتس "چاپ الماتی به مناسبت برگزاری نمایشگاه فرهنگی ایران در الماتی در توصیف هنر قالی باف در ایران نوشت : قالی بافی جایگاه بالایی در هنر ایرانی دارد .
به نوشته این نشریه هنرمندان قالی باف و طراحان ان چند قرن است با گره زدن بر نخ انچنان نقشه های دلفریبی می افرینند که انسان محو تماشای انها می شود .
کاروان بلیتس که این گزارش را روز شنبه در حاشیه خبری از نمایشگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الماتی چاپ کرد ، دو عکس زیبا از قالی های ایرانی را نیز زینت بخش گزارش خود کرده است . این نمایشگاه دوشنبه گذشته گشایش یافت .
هفته نامه " کووچک " نیز در مورد هنر خوشنویسی نزد ایرانیان نوشت هنر خوش نویسی در ایران که گزیده ای از انها در نمایشگاه به معرض تماشا گذاشته شده /هنری سحرآمیز است و زیبایی و دقت فوق العاده در کتابت انها پژواک احساس قلب ظریف خطاط هنرمند ایرانی می باشد که بر قلم جاری شده است .
هنر قالیبافی در ایران سابقه ای در حدود 25 قرن دارد . قالی پازیریک که قدیمترین فرش دستباف در جهان است به ایرانیان منتسب داده شده است. نقوش این قالی به طرحهای تخت جمشید شباهت زیادی دارد .
هنر قالیبافی ایران در عصر صفویه (400سال قبل )به اوج خود رسید و اصیلترین نقشه های قالی ایران به این دوره اختصاص دارد . تجارت قالی از ایران به اروپا نیز در همین عصر اغاز شد .
در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، باردیگر هنر قالیبافی مورد حمایت و توجه مسوولان و هنرمندان قرار گرفته است .
درحال حاضر سالانه بیش از 5/1 میلیارد دلار قالی ایران به بازارهای جهانی عرضه می شود .
حدود 10 میلیون نفر از جمعیت ایران در فعالیتهای مختلف در ارتباط با هنر صنعت ظریف قالی بافی فعالیت دارند . نقش های اصیل فرشهای ایرانی از حیث ظرافت و زیبایی در جهان بی نظیر است .
۰ نفر