۵ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5850559
T T
۰ نفر

طرح خاسبولاتف برای تعیین سرنوشت حقوقی چچن

۵ آذر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5850559
طرح خاسبولاتف برای تعیین سرنوشت حقوقی چچن # مسکو - ایرنا 5/9/74 برابر با 26 نوامبر 1995 حزب " اتحادمردم برای اتحادجمهوری " به رهبری روسلان خاسبولاتف روز شنبه دربیانیه ای طرح ویژه ای رادرموردتعیین سرنوشت جمهوری جنگزده چچن منتشر کرد.
در این طرح جمهوری چچن تابعیت روسی اهالی خود را به همراه تابعیت چچنی هر فرد تابعه روسیه که در چچن بسر ببرد به دور از هرگونه تبعیض ملی ، قومی و دینی به رسمیت می شناسد.
بر اساس طرح خاسبولاتف دولت چچن همچنین لزوم باز بودن مرزهای خود با روسیه و وجود یک سیستم پولی بین چچن و روسیه رالازم می داند و حق داشتن ارتش منظمی را در محدوده خودخواهد داشت.
حزب تحت رهبری خاسبولاتف در این بیانیه تاکید می کند که این قرار داد ظرف دو ماه پس از انتخاب کادر رهبری چچن بین فدراسیون روسیه و دولت چچن امضا خواهد شد.
خاسبولاتف اواخر تابستان سال جاری به عنوان میانجی صلح وارد عرصه سیاسی چچن شد و هم اکنون نامزد احراز پست رهبری این جمهوری شده است.
دوکو زاوگایف رهبر دولت دست نشانده چچن نیز روز شنبه در گروزنی اعلام کرد که در ملاقات اخیرش با بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه پیمان سازش چچن و روسیه را مورد بررسی قرار داده است.
وی گفت در بخش اول این سند بر لزوم اعطا چارچوب ویژه حقوقی به چچن تاکید شده است.
زاوگایف تاکید کرد که هم اکنون قدرت مخالف بزرگی در چچن وجودندارد و هر انچه اتفاق می افتد حاصل عملکرد خرابکاران است.
در این حال رییس کمیسیون انتخابات چچن اعلام کرد تاکنون دوکو زامگایف رهبر دولت تحت حمایت روسیه در گروزنی روسلان خاسبولاتف رهبر پارلمان روسیه و ماوسار ادویف سر دبیر نشریه اتحادیه دموکراتیک جهان برای شرکت در انتخابات تعیین رهبراین جمهوری نامزد شده اند.
برخی منابع مطلع نیز احتمال نامزد شدن جوهر دودایف رهبررزمندگان چچن را در این انتخابات بعید نمی دانند.
وی افزود تاکنون 8 نفر نیز برای احراز نمایندگی جمهوری چچن در دومای دولتی روسیه ثبت نام کرده اند.
این دو انتخابات همزمان با انتخابات سراسری دوما در روز26 اذر ماه ( 17 دسامبر) برگزار خواهند شد.
۰ نفر