۲۷ مهر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5847609
T T
۰ نفر
اولین نمایشگاه بازرگانی کشورهای عضو اکو در تهران گشایش یافت # تهران - ایرنا 27/7/74 برابر با 19 اکتبر 1995 اولین نمایشگاه بازرگانی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی ( اکو ) روز پنجشنبه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران گشایش یافت .
یحیی ال اسحاق وزیر بازرگانی ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت :باترکیب کنونی اکو قادر است به عنوان یک اتحادیه توانمند در صحنه بین المللی حضور یابد .
وی افزود : ایجاد خط کشتیرانی اکو ، اتصال شبکه راه اهن ایران به کشورهای همسایه شمالی و قائل شدن تسهیلات ویژه برای گسترش مبادلات با این کشورها و تاسیس بانک توسعه و تجارت اکو در اینده نزدیک ، تنها گوشه ای از این تلاشها را نشان می دهد.
ال اسحاق برپایی این قبیل نمایشگاهها را فرصت خوبی برای اطلاع از توانائیها و نیازهای متقابل خواند و اظهار امیدواری کرد که تشکیل نمایشگاه حاضر نقطه عطفی در تاریخ همکاریهای اقتصادی تجاری بین اعضای اکو وپی ریزی مقدمات مشارکت یکپارچه و فعال در تجارت بین المللی باشد.
وی اظهار داشت : علیرغم تلاشهای مجدانه اعضای اکو در سالهای اخیر ، وضعیت کنونی این سازمان وجایگاه ان در جامعه جهانی چندان مطلوب نیست .
درحالی که اتحادیه اروپا 35 درصد از صادرات جهانی و اسه ان 6/5 درصد از ان را در اختیار دارند ، اکو فقط یک درصد از این سهم را در سال 1993 به خوداختصاص داده است .
وی گفت : حجم تجارت و صادرات درون منطقه ای ، شاخصی مهم در پیشرفت همکاریهای منطقه ای محسوب می شود علی سعیدلو رئیس کل مرکز توسعه صادرات ایران نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت : جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اهمیت زیادی قائل است .
وی افزود : تشکیل نخستین نمایشگاه بین المللی تولیدات کشورهای عضو اکو اولین تلاش سازمان یافته و برنامه ریزی شده ای است که می تواند ضمن معرفی کالاهای صادراتی اعضای اکو به یکدیگر ، زمینه مساعدی برای بسط همکاریهای اقتصادی بعدی بین انها را فراهم کند.
به گفته وی طی دو سال اخیر تلاشهای زیادی برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین اعضای اکو انجام گرفته که از جمله می توان به امضای پروتکل اعطای تعرفه های ترجیحی ، امضای موافقتنامه های ترانزیت کالا ، موافقت با تاسیس بانک تجارت و توسعه ، شرکت بیمه اتکائی ، شرکت کشتیرانی شرکت هواپیمائی اکو/ایر و تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اکو اشاره کرد.
۰ نفر