۲۲ مهر ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5847201
T T
۰ نفر
رجایی خراسانی خواستارتحرک مجامع بین المللی جهت حل بحران های منطقه ای شد 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 وین - ایرنا22/7/74 برابر با14 اکتبر 1995 "سعید رجایی خراسانی"سرپرست هیات اعزامی از مجلس شورای اسلامی ایران به نود و چهارمین اجلاس بین المجالس در بخارست/پایتخت رومانی / روز جمعه در این اجلاس خواستار تحرک مجامع بین المللی جهت حل بحران های منطقه ای و بین المللی شد.
وی در ارتباط با اوضاع بحرانی خاورمیانه/افغانستان و منطقه بالکان از نمایندگان شرکت کننده خواست تا در راه برقراری مجدد صلح و امنیت در مناطق بحرانی از خود تحرک بیشتری نشان دهند.
رجایی خراسانی بااشاره به تحولات جهانی از اجلاس گذشته بین المجالس تا کنون گفت: در پی سقوط منطقه ژپا/ سربرنیتسا و بمباران مناطق امن اعلام شده از سوی سازمان ملل دربوسنی هم اکنون کشتار و بی خانمانی و تخریب شهرهای دیگر بوسی هرزگوین بدست صرب های متجاوز ابعاد جدیدی یافته است و پیشبینی نمی شود که اتش بس توافق شده استمرار یابد.
وی سپس در مورد اوضاع خاورمیانه افزود:مساله فلسطین که همواره دردستور کار سازمان های بین المللی بوده بنظر نمی رسد به یک راه حل عملی برسد چرا که سازمان های بین المللی سعی دارند مساله اصلی این منطقه رانادیده بگیرند.
رجایی خراسانی اضافه کرد:تازمانیکه سرزمین های اشغالی باز پس داده نشودو فلسطینی ها به خانه و کاشانه خود باز نگردند و به حقوق مشروع خود نرسند چگونه می توان به راه حل پایداری در این منطقه دست یافت وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع جاری افغانستان وتاجیکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش خود رابرای حل بحران این دو کشور بعمل می اورد.
وی واکسیناسیون تمام مردم افغانستان از سوی وزارت بهداری جمهوری اسلامی ایران و نیز برگزاری کنفرانس های سه جانبه جهت بازگشت صلح به تاجیکستان راازجمله اقدامات ایران در این زمینه بر شمرد.
رجایی خراسانی درادامه سخنانش با اشاره به اوضاع خلیج فارس، حضور نیرو های بیگانه در این منطقه را عامل اصلی تشنج خواند.
وی افزود:امنیت خلیج فارس باید با همکاری دوستانه و مسالمت آمیز کشور های منطقه تامین شود.
وی اظهار داشت سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره احترام به تمامیت ارضی و همکاری با همه کشورهای منطقه بوده است.
خراسانی درپایان اظهارامیدواری کردکه این کنفرانس بتواند با ایجاد درک مشترک جهت حل بحران ها تلاش نماید.
از سوی دیگر محمد کریم شهر زاد یکی دیگر از اعضای هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به بخارست با اشاره به شرایط وخیم اقتصادی جهان گفت: شکاف بین فقیر و غنی همچون سابق رو به افزایش است و علیرغم پیشرفت های عمده در علم و تکنولوژی هنوزجهان بابحران های شدید اقتصادی /سیاسی واجتماعی مواجه است .
وی افزود:بی اعتنایی به مذهب /سقوط ارزش های اخلاقی/گسترش فساد/رعایت نکردن حقوق کودکان و زنان و زیر بنای سست خانواده همه عواملی هستند که بشریت رابیش از پیش به بن بست می کشاند.
کریم شهرزاد گفت : گسترش مناقشات داخلی و نژادی /نقض حاکمیت کشورها و بروز معضلات منطقه ای و بین المللی صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است.
وی درادامه افزود: ساختار غیر دمکراتیک شورای امنیت وبرخورداری عده ای ازاعضای سازمان ملل از حق وتو و نیز برخوردهای دوگانه نسبت به بحران های جهانی باعث سلب اعتماد کشورها به این سازمان جهانی شده است.
کریم شهرزادبااشاره به حضور نیروهای بیگانه درمنطقه خلیج فارس گفت: ایران همواره معتقد است که امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی منطقه و بر اساس اصل همزیستی مسالمت آمیز /احترام به تمامیت ارضی/و عدم مداخله قدرت های خارجی در این منطقه تامین شود.
وی در پایان اظهار داشت ...جمهوری اسلامی ایران پس از سال هاجنک تحمیلی و نا برابر با توکل به خدا و اراده مردم بازسازی کشور رااغاز کرده و علیرغم فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی هیچگونه خللی بر اراده مردم وارد نشده است.
کنفرانس بین المجالس 15 مهر ماه/هفتم اکتبر/ دربخارست اغاز به کار کرد و امروز/شنبه/خاتمه خواهدیافت.
۰ نفر