۱۱ دی ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5821380
T T
۰ نفر
یک روزنامه المانی :کاهش ذخایر آب در قاره آسیا می تواند جنک آفرین باشد # بن- ایرنا 11 دی ماه 1375 برابر با 31 دسامبر 1996 یک روزنامه آلمانی نوشت : افزایش سریع مصرف آب و به دنبال آن کاهش زیاد ذخایر آب در قاره آسیا می تواند موجب بروز جنک بین کشورهای همجوار این قاره شود.
روزنامه "فرانکفورتر روندشاو" روز سه شنبه در این باره افزود: میانگین کاهش میزان سرانه ذخایر آب قاره آسیا از سال 1990 تا 1995 میلادی حدود 50 درصد بوده است .
براساس این گزارش در آینده نزدیک کاهش ذخایر آب در قاره آسیا به حدی گسترده خواهد شد که کشورهای این قاره برای تامین آب مورد نیاز خود به جنک با یکدیگر متوسل خواهند شد.
این گزارش اضافه می کند: کارشناسان بانک جهانی پیش بینی می کنند که تا سال 2025 میلادی ، تمام شهرهای کشورهای آسیایی با مشکل کمبود آب روبرو شوند.
این گزارش با ذکر چند نمونه در زمینه افزایش مصرف آب و کاهش سریع ذخائر آب در آسیا می نویسد :در حال حاضر بیش از 300 شهر در چین با کمبود آب مواجهند .
به نوشته این روزنامه ، افزایش بی رویه مصرف آب در بانکوک ، پایتخت تایلند موجب تنزل مستمر سطح آبهای زیرزمینی این شهر شده است ، به طوری که شهر 8 میلیون نفری بانکوک هر سال حدود یک سانتیمتر نشست می کند.
فقدان شبکه لوله کشی فاضلاب در اکثر کشورهای آسیایی موجب آلودگی گسترده ذخایر آبهای این مناطق شده است ، به طوری که آب شبکه های آب رسانی بسیاری از شهرها با وجود اینکه تصفیه شده است ، مسموم است و قابل آشامیدن نیست .
این روزنامه المانی افزود : شهر 12 میلیون نفری جاکارتا، پایتخت اندونزی نمونه بارزی برای کمبود و همچنین گستردگی آلودگی آب است .
روزنامه فرانکفورتر روشاندو می افزاید : برخی از کشورهای آسیایی، مانند سنگاپور، در صددند تا مشکل کاهش ذخایر آب و همچنین تامین آب آشامیدنی خود را از طریق استفاده از آب دریا و تصفیه آن حل کنند ولی این روش به اندازه ای پرهزینه و گران است که در آینده نزدیک بهای آب معادل بهای طلا خواهد شد.
(41)
۰ نفر