۲۸ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5820106
T T
۰ نفر
نشست بین المللی " توسعه ثبات در خلیج فارس " در تهران برگزار می شود # تهران - ایرنا 28 آذر 1375 برابر با 18 دسامبر 1996 معاون اموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد: هفتمین نشست بین المللی خلیج فارس با عنوان " توسعه ثبات در منطقه خلیج فارس " با حضور نمایندگان 21 کشور جهان ، هفته اینده در تهران برگزار می شود.
" عباس ملکی " در جمع خبرنگاران گفت : قرار است در این نشست دو روزه ، که از روز یکشنبه آینده آغاز می شود ، نمایندگانی از کشورهای امارات ، قطر ، عمان ، کویت ، اردن ، یمن ، لبنان، سوریه، ترکیه، انگلیس ،امریکا، المان ، کوبا، بلژیک ،ایتالیا، پاکستان، چین، عربستان سوئد ،قزاقستان و قرقیزستان شرکت کنند.
معاون وزیر خارجه ایران گفت : برگزاری نشست خلیج فارس نقش بسزایی در نزدیک سازی افکار عمومی و شخصیت های منطقه به یکدیگر دارد.
وی افزود :نشست بین المللی خلیج فارس ، مسایل اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.
ملکی در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدهای اخیر امریکا علیه ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران مخالف حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس بوده ، معتقد است کشورهای این منطقه می توانند امنیت و تضمین صدور نفت به خارج را با همکاری یکدیگر تامین کنند.
وی در مورد تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت : بودجه دفاعی ایران که حدود دو درصد کل بودجه عمومی کشور است ، در مقایسه با کشورهایی که یک سوم بودجه خود را صرف هزینه های دفاعی می کنند ، معقول و منطقی است .
معاون وزیر امور خارجه ایران ، نگرانی برخی کشورها نسبت به بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران را در صورت ایجاد بحران ، بی مورد خواند و گفت : طبق منشور سازمان ملل ، هر کشوری برای دفاع از تمامیت ارضی خود می تواند از امکاناتی که در اختیار دارد ، استفاده کند ولی جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان ثبات صلح و امنیت در منطقه است .
وی سیاست ایران را همکاری با کشورهای خلیج فارس دانست ، اما افزود : این سیاست به این معنا نیست که با صحبت های غیر واقعی در مورد جزایر سه گانه ایرانی مقابله نشود.
ملکی در مورد حضور نیافتن نمایندگان عربستان در نشست خلیج فارس و احتمال رابطه این غیبت با انفجار "ظهران" گفت : جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در انفجار ظهران را به شدت تکذیب می کند و خواستار روابطی در سطح بالا با عربستان است .
وی اظهار امیدواری کرد: با انتشار واقعیت های موجود در مورد حادثه "ظهران" ، دست های پشت پرده این ماجرا شناسانده شوند.
۰ نفر