۲۸ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5820103
T T
۰ نفر
رییس جمهوری ترکیه ، سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه را موجب توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور دانست # انکارا- خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/9/75 رییس جمهوری ترکیه گفت: سفر " علی اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس جمهوری اسلامی ایران ، به ترکیه ، تاثیر مهمی در توسعه هر چه بیشتر روابط میان دو کشور برجای خواهد گذاشت.
سفر هاشمی رفسنجانی به ترکیه فردا (پنجشنبه ) اغاز می شود.
" سلیمان دمیرل " رییس جمهوری ترکیه امروز (چهارشنبه ) در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در انکارا افزود: ترکیه و ایران دو کشور مسلمان ، دوست و برادر و دو کشور بزرک منطقه می باشند و روابط دو کشور همانند گذشته در سطح بالایی ادامه خواهد داشت .
به گفته دمیرل ، مناسبات خوب میان ایران و ترکیه ، به دولت ها بستگی ندارد و هر دولتی در ترکیه به قدرت رسیده ، تلاش کرده است که روابط میان تهران و انکارا را در سطح بالایی ادامه دهد .
وی درباره واکنش های امریکا در برابر توسعه روابط میان ایران و ترکیه گفت: توسعه روابط میان ایران و ترکیه به نفع صلح و ثبات منطقه است و این روابط علیه منافع دیگران نیست و کسی نباید از این روابط دلگیر باشد چرا که گسترش روابط میان تهران، انکارا به نفع همه خواهد بود.
رییس جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات شمال عراق اظهارداشت : ایران و ترکیه خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق می باشند و مساله شمال عراق در چهارچوب حفظ تمامیت ارضی این کشور از راه های مسالمت امیز و صلح جویانه قابل حل است .
دمیرل درباره سازمان "اکو" گفت : این سازمان در شرایط جدید جهانی برای هماهنگی با این شرایط و افزایش نقش موثر خود در قرن بیست و یکم، خود را اماده می کند.
این سازمان برای تامین خواسته های اعضای خود مرحله تجدید ساختار خود را می گذراند.
وی گفت : توسعه همکاری های میان کشورهای عضو "اکو" تاثیر مهمی در برقراری صلح و ثبات و افزایش سطح رفاه در منطقه برجای خواهد گذاشت .
سلیمان دمیرل از افتتاح خط راه اهن مشهد - سرخس - تجن ،که ارتباط راه اهن کشورهای عضو "اکو" از ترکیه تا قزاقستان را فراهم کرد تجلیل کرد و گفت : من عقیده دارم که برای توسعه رفاه در منطقه باید چندین پروژه مشابه این پروژه به مورد اجرا گذاشته شود.
وی در پاسخ به مندرجات برخی از جراید غربی مبنی بر رقابت ایران و ترکیه در اسیای میانه و قفقاز، تاکید کرد: کشورهای ایران و ترکیه در توسعه اقتصادی اسیای میانه و قفقاز رقیب یکدیگر نمی باشند و تلاش های دو کشور در مناطق یاد شده مکمل یکدیگر است.
۰ نفر