۲۸ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5820047
T T
۰ نفر
همایش یکصدمین سال کشف رادیو اکتیویته در سازمان انرژی اتمی ایران برگزار # تهران - ایرنا 28 آذر 1375 برابر با 18 دسامبر 1996 همایش یکصدمین سال کشف رادیو اکتیویته روز چهارشنبه باحضور دانشمندان ، محققان و کارشناسان هسته ای در محل سازمان انرژی اتمی تهران برگزار شد.
"رضا امرالهی " معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این گردهمایی گفت : پس از سال هاکه دولت المان نیروگاه اتمی بوشهررا نیمه کاره رهاکرده بود ، اکنون ساخت این نیروگاه در حال انجام است و از سال گذشته تا کنون پیشرفت مطابق زمانبندی بوده است .
وی افزود : اتمام این پروژه باعث می شود با10 درصد سرمایه گذاری موجود این نیروگاه به بهره وری رسد .
امرالهی گفت : سازمان انرژی اتمی ایران توانسته است در طول زمان نسبتا کوتاهی با به کارگیری تکنیک های هسته ای در کشاورزی نسبت به اصلاح گونه های گیاهی ، خاکشناسی و حاصل خیزی خاک ، مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و استفاده از سیستم های ابیاری خدمات مطلوبی ارایه کند .
وی در مورد تولید رادیو ایزوتوپ های مورد نیازدر پزشکی و صنعت کشاورزی و بهره برداری از شتابنده سیکلوترون کرج اظهار داشت : با انتقال تکنولوژی مربوط در حال حاضر حدود 95 درصد از رادیو داروهای مورد نیاز کشور که قبلا از خارج وارد می شد به طور روزانه در داخل تامین و سالانه بیش از 30 هزار منبع پرتوزا در اختیار بخش صنایع کشور قرار می گیرد .
معاون رییس جمهور یکی از کاربردهای دیگر رادیو اکتیویته را امکان تشخیص منابع اورانیوم برای تهیه سوخت جهت نیروگاه های هسته ای دانست و گفت : در این زمینه سازمان انرژی اتمی ایران توانسته است با استفاده از اکتشافات هوایی و زمینی ، منابع اورانیوم نواحی ساغند ، ایران مرکزی و بندرعباس را شناسایی کند .
" بکرل " در سال 1896 میلادی برای اولین بار موفق به شناخت پدیده رادیو اکتیویته شد .
(41)
۰ نفر