۱۶ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5818647
T T
۰ نفر
ماموریت نیروهای سازمان ملل در هائیتی برای آخرین بار تمدید شد # سازمان ملل - ایرنا 16 آذر 1375 برابر با 6 دسامبر 1996 شورای امنیت ، ماموریت نیروهای پشتیبانی کننده سازمان ملل در هائیتی "انسمیه" را با کاهش نیرو ، برای آخرین بار به مدت شش تا هشت ماه دیگر تمدید کرد .
در قطعنامه ای که روز پنج شنبه به اتفاق آرا به تصویب 15 عضو شورای امنیت رسید ، ماموریت "انسمیه" برای آخرین بار تا تاریخ 11 خرداد 76 (31 ماه مه 1997) تمدید شد . با وجود این چنانچه دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که تا 11 فروردین 76 (31 مارس 97) به شورای امنیت ارائه خواهد داد ادامه حضور این نیروها را در هائیتی ضروری بداند ، ماموریت این نیروها با نظر شورای امنیت برای آخرین بار به مدت دو ماه دیگر تا تاریخ 11 مرداد 76 (31 ژوئیه 97) تمدید خواهد شد .
شورای امنیت همچنان تعداد نیروهای انسمیه را به 300 پلیس غیر نظامی و 500 نیروی نظامی کاهش داد و از دبیر کل خواست در گزارش بعدی خود به شورا در مورد اجرای قطعنامه ، توصیه های خویش را در مورد کاهش بیشتر استعداد نیروی انسمیه ارائه دهد .
نیروهای انسمیه در حال حاضر از 1300 پرسنل نظامی و 286 پرسنل غیر نظامی تشکیل می شوند .
"پطروس غالی" دبیر کل سازمان ملل 22 آبان (12 نوامبر) با ارائه گزارشی به شورای امنیت ، خواستار تمدید ماموریت انسمیه به مدت هفت ماه و تا تاریخ دهم تیر 76 (اول ژولای 97) شده بود .
با وجود این ، شورای امنیت در اجلاس روز جمعه گذشته به دلیل مخالفت روسیه با ادامه حضور نیروهای انسمیه و عدم توافق لازم بین اعضا ، مجبور شد ماموریت این نیروها را فقط به مدت یک هفته تا 15 آذر ماه 75 (5 دسامبر96) تمدید کند .
روسیه در گذشته از این موضوع که سازمان ملل عملیات خود را در جمهوری های شوروی سابق و از جمله گرجستان و تاجیکستان در قیاس به کشورهای مورد علاقه واشنگتن محدود نگه داشته است ، ابراز شکایت کرده بود .
روسیه اعلام کرده بود که فقط در صورتی با درخواست دبیر کل برای تمدید ماموریت انسمیه موافقت خواهد کرد که این ماموریت نهایی بوده و راس تاریخ مقرر عملیات سازمان ملل در هائیتی برای همیشه متوقف شود .
"واسیلی سیدوروف" قائم مقام نماینده دائم روسیه روز پنجشنبه پیش از رای گیری برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت گفت : اوضاع هائیتی تهدیدی برای صلح بین المللی و حتی ثبات منطقه نیست و روسیه با توجه به درخواست رئیس جمهوری هائیتی و گزارش دبیر کل ، با تمدید ماموریت انسمیه فقط در صورتی که این ماموریت نهایی باشد ، موافقت می کند .
در قطعنامه شورای امنیت با تاکید بر اهمیت بازسازی اقتصادی در هائیتی از دولت این کشور و سازمان های مالی بین المللی خواسته شده است همکاری نزدیک خود برای فراهم آوردن حمایت های مالی بیشتر در این زمینه ادامه دهند .
قطعنامه 1086 همچنین بر اهمیت تشکیل یک نیروی پلیس حرفه ای و کارآ با استعداد کافی که بتواند به تقویت مردم سالاری و احیای نظام قضایی در این کشور کمک کند ، تاکید کرده است .
"رنه پروال" رئیس جمهوری کنونی هائیتی که جانشین "اریستید" شده است ، ماه پیش در نامه ای به رئیس وقت شورای امنیت ، خواستار تمدید ماموریت انسمیه به مدت شش ماه با هدف تکمیل طرح تشکیل یک نیروی پلیس ملی در این کشور به کمک سازمان ملل شده بود .
اعضای شورای امنیت در سخنرانی های کوتاهی که قبل از رای گیری درمورد قطعنامه به عمل آوردند ، به اتفاق تمدید ماموریت انسمیه را برای کمک به تشکیل نیروی پلیس و تثبیت دموکراسی نوپای این کشور ضروری دانستند .
نیروهای سازمان ملل از اوایل سال پیش و پس از دخالت نظامی امریکا در حمایت از اریستید در هائیتی مستقر شد و تعداد آنان در آغاز شش هزار نفر بود . اما از آن زمان تا به حال از تعداد آن مرتبا کاسته شده است .
۰ نفر