۱۰ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5810619
T T
۰ نفر
مطبوعات انگلیس : طالبان در نظر دارند با حمله به شمال افغانستان نیروهای دولتی را شکست دهند # لندن - ایرنا 10 مهر 1375 برابر با یک اکتبر 1996 روزنامه های انگلیس نوشتند : گروه طالبان پس از تصرف کابل خیال حمله به مناطق شمالی و شکست نیروهای دولتی را در سر دارند.
/دیلی تلگراف/ نوشت : طالبان در مناطقی که تحت تصرف در اورده قوانینی خودساخته و قرون وسطایی به اجرا گذاشته است.
/دیلی تلگراف/ نوشت تلویزیونها در افغانستان با حالتی افتخارامیز نابود می شوند و مردان وادار به گذاشتن ریش و زنان مجبور به پوشش کامل شده اند.
این روزنامه نوشت : قوانین سخت طالبان از سوی مردم افغانستان حداقل به قیمت برقراری صلح و امنیت تحمل یا استقبال می شود.
/دیلی تلگراف/ افزود مردم از خاتمه یافتن بمباران ها و حملات نظامی و برچیده شدن پستهای کنترل در جاده ها خوشحال هستند.
این روزنامه می نویسد رهبران طالبان جز وعده به اجرای قوانین اسلامی ، خلع سلاح گروه ها و گشایش راهها ، جزئیاتی از برنامه های اینده خود را اعلام نکرده اند.
روزنامه/گاردین/ نیز در این باره نوشت : کنترل کامل افغانستان از سوی طالبان اکنون بستگی به موضعگیری ژنرال عبدالرشید دوستم دارد.
گاردین می نویسد : ژنرال 41 ساله که 6 ایالت شمالی افغانستان و 30 هزار سرباز ازبک را در کنترل دارد ممکن است در ازای حفظ قدرت در این منطقه و کسب یک سمت اصلی در کابینه دولت با رهبران طالبان سازش کند.
این روزنامه نوشت : دوستم در سال 1992 با کناره گیری از / نجیب الله/ رییس جمهور افغانستان مسبب سقوط حکومت وی بوسیله نیروهای مجاهدین افغان شد.
/گاردین/ اضافه کرد مقابله نظامی با دوستم که مقدار قابل توجهی از سلاح سنگین شوروی در زمان خروج نیروهای این کشور از افغانستان را به غنیمت گرفته است ، برای طالبان در موقعیت فعلی طرح خوشایندی نیست.
در صورت توافق دوستم با طالبان ، تنها سه ایالت دیگر از افغانستان خارج از کنترل طالبان باقی می ماند.
گاردین نوشت رهبران طالبان به نیروهای دولتی عفو عمومی داده لیکن مقام های دولتی را شامل این عفو نساخته اند.
این روزنامه نوشت : در صورت اطمینان خاطر طالبان از ژنرال دوستم ، رهبران این گروه تنها نگران مقابله با نیروهای شاه مسعود در دره پنجشیر خواهند بود.
/تایمز/ می نویسد پاکستان به طور روشن در حمایت از طالبان دخالت دارد و آمریکا نیز احتمالا به طور مخفیانه از این گروه اصولگرای اسلامی به دلیل استقرار ثبات و امنیت در این منطقه استراتژیکی و ضدیت این گروه با کمونیسم ، پشتیبانی می کند.
این روزنامه نوشت : سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا /سیا/ در بزرگترین عملیات خود در دهه نود میلادی به مجاهدین افغانی کمک کرد تا نیروهای شوروی را وادار به اخراج و دولت نجیب الله را ساقط کنند.
روزنامه/ایندیپندنت/ نوشت : بی نظیر بوتو نخست وزیر پاکستان که اکنون در لندن به سر می برد حمایت دولتش از طالبان را تکذیب کرد.
این روزنامه نوشت : پاکستان همواره در تلاش برای دسترسی به شبکه های بازرگانی به منطقه در حال رشد اسیای مرکزی از طریق افغانستان بوده است و این گمان که تشکیلات امنیتی پاکستان از ظالبان حمایت کرده است به قوت خود باقی است.
ایندیپندنت نوشت : اگرچه تعدادی از رهبران شبکه های قاچاق هرویین افغانستان به دست طالبان اعدام شده اند ، لیکن عمده مواد مخدر در سال گذشته در مزارع تحت کنترل طالبان به ثمر رسیده است.
ایندیپندنت به نقل از منابع غربی نوشت افغانستان از محل صدور مواد مخدر به اروپا ، آمریکا و شرق در سال گذشته 75 میلیارد دلار درامد داشته است.
* 40 *
۰ نفر