۲۶ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808664
T T
۰ نفر
دیوان لاهه رسیدگی به دعوای ایران علیه آمریکا را آغاز کرد ( 2 ) # تهران - ایرنا 26 شهریور 1375 برابر با 16 سپتامبر 1996 دکتر افتخار جهرمی جهرمی افزود : آمریکا مدعی است حمله به سکوهای سلمان و نصر به تلافی اقدام ایران در مین گذاری منطقه بوده که منتهی به رویداد 14 آوریل 1988 شد که یک کشتی آمریکایی به نام "یو . اس . اس .
ساموئل" به مین برخورد کرد و خدمه آن مجروح شدند . اما این ادعای آمریکا نیز واهی و نادرست است . زیرا کشتی مذکور در منطقه شرق بحرین به مین بر خورد کرده بود که مستقیما تحت نظارت آمریکا و نیروهای بحرینی و قطری و سعودی بوده است و هواپیماها و هلیکوپترهای عراقی اجازه تردد در آنجا را داشته و فقط عراق بوده که مین هایی داشته که از هوا نیز قابل کار گذاری بوده است .
سرپرست دفتر خدمات حقوقی بین الملل گفت : حملات آمریکا به سکوهای نفتی ایران هنگامی صورت گرفت که ایران مشغول دفاع از تمامیت ارضی و استقلال خود در مقابل تهاجم نظامی عراق بود ، و آمریکا موظف بوده که طبق مقررات و اصول بین الملل ناظر به مخاصمات ، بی طرف بماند . اما ، همانطور که آشکار شد آمریکا در طول جنک تحمیلی همواره در کنار رژیم عراق بوده و اصول بی طرفی را نقض کرده و حمله به تاسیسات نفتی ایران در جهت ضربه به توانایی اقتصادی و تضعیف بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است .
دکتر افتخار جهرمی در مورد دعوی مطروحه ایران علیه آمریکا توضیح داد که جمهوری اسلامی ایران دعوای خود را بر اساس مقررات و مفاد عهدنامه مودت ایران ، آمریکا ( 1955 ) قرار داده که بند 2 ماده 21 آن دیوان بین المللی دادگستری لاهه را برای رسیدگی به اختلافات و ادعاهای طرفین علیه یکدیگر صالح می داند .
وی گفت : به نظر ایران اقدامات آمریکا در انهدام سکوهای نفتی ، مغایر نص و روح عهد نامه مذکور ، به ویژه ماده 1 و 4 و 10 آن است که ناظر به آزادی کشتیرانی و احترام به حاکمیت دو کشور است .
دکتر افتخار در مورد عکس العمل آمریکا در برابر دعوای ایران توضیح داد آمریکا پس از طرح دعوی ایران ، ایراد عدم صلاحیت به دیوان گرفت . اما ادعاهای آمریکا از نظر حرفه ای و نظامی نمی تواند درست باشد . مضافا که از نظر حقوقی در دفاع مشروع چند شرط وجود دارد که مهم ترین آن ها متناسب بودن دفاع و نیز به وقت بودن آن است که عمل آمریکا با هیچ کدام از این شرایط تطبیق نمی کند . به علاوه حضور غیر مشروع آمریکا در منطقه هر گونه دفاعی برای توجیه عمل او را منتفی می سازد .
وی افزود : به نظر ما حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس که به بهانه تامین رفت و آمد آزاد کشتی های تجاری و نفتی صورت گرفت همواره موجب نا امنی منطقه شد . کما این که هنوز هم به علت همین حضور غیر موجه آمریکا در خلیج فارس منطقه با ناامنی مواجه است .
دکتر افتخار جهرمی در پاسخ این سوال که "خواسته ایران در این دعوی چیست" ، گفت : به طور کلی خواسته ایران مسئول دانستن آمریکا به خاطر نقض عهد نامه مودت و نیز نقض موازین و اصول حقوق بین الملل از حیث حمله و انهدام سکوهای نفتی ایران و سپس جبران خسارات وارده به ایران در اثر انهدام سکوهای نفتی است .
وی افزود : هنوز وارد مرحله ماهوی نشده ایم که مساله مسئولیت حقوقی آمریکا مورد رای قرار گیرد . لذا برآورد خسارات ، موکول به مراحل بعدی پرونده است . ما هنوز لوایح خود در مورد خسارت را در دیوان ثبت نکرده ایم و متخصصین و کارشناسان مشغول بررسی و تکمیل آن هستند که بلافاصله پس از مرحله صلاحیت به دیوان ارائه خواهیم کرد .
دکتر افتخار جهرمی افزود که تیم دفاعی حقوقی ایران در این پرونده ، علاوه بر حقوقدانان ایرانی ، عبارتند از پرفسور "کرافورد" استاد حقوق بین الملل در دانشگاه کمبریج ، پرفسور "باوت" استاد حقوق بین الملل ، و نیز پرفسور "کندرولی" استاد حقوق بین الملل دانشگاه فلورانس و ژنو .
به گفته افتخار جهرمی ، قاضی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در این پرونده نیز پرفسور "فرانسوا ریگو" ( بلژیکی ) است که از اساتید حقوق بین الملل و عضو موسسه حقوق بین الملل و اکادمی حقوق بین الملل تطبیقی است .
۰ نفر