۲۳ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808291
T T
۰ نفر
" هاشمی رفسنجانی ": تجربیات خوب ایران درسازندگی و قطع وابستگی می تواند در اختیار کشورهای آفریقایی قرار گیرد # پروتریا - ایرنا 23 شهریور 1375 برابر با 13 سپتامبر 1996 " اکبر هاشمی رفسنجانی " رییس جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه در گفت و گو با تلویزیون افریقای جنوبی اعلام کرد: تجربیات خوب ایران در سازندگی قطع وابستگی می تواند دراختیار کشورهای آفریقایی قرارگیرد و ما به خواست آمریکا توجهی نداریم.
رییس جمهوری اسلامی ایران ما در سفر به آفریقای جنوبی اهداف فراوانی را پیگیری می کنیم که یکی از انها برنامه توسعه همکاریها در همه زمینه ها با این کشور است .
" هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سووال تلویزیون آفزیقای جنوبی که پرسید خیلی هااین سفر را نمادین می دانند و ایا این امر نگرانی آمریکا را باعث نمی شود ، گفت : ما اهمیتی به خواست آمریکانمی دهیم و اهداف خود را دراین سفرپیگیری می کنیم.
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود : ایران تجربه خوبی در سازندگی و قطع وابستگی به خارج دارد و می تواند ان را دراختیار کشورهای افریقایی قرار دهد.
" هاشمی رفسنجانی گفت : در تمام این کشورهاقراردادهاو تفاهمات مهمی در زمینه های زیربنایی ، تجاری ، عمرانی و فنی حاصل شدکه این تاثیر زیادی در روابط ایران و افریقا دارد.
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود : حل مشکل میان اوگانداوسودان ازدیگر اهداف سفر ما بود که به خوبی انجام شد.
وی گفت : این سفر پاسخی بود به سفر روسای جمهوری این چند کشور و می بایست انجام می شد، البته آمریکاخشمگین است وچندبار هم این مساله راعنوان کرده است .
" هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سووال تلویزیون آفریقای جنوبی مبنی بر اینکه ایااینده روابط تجاری ایران وافریقای جنوبی چشم انداز روشنی دارد، اظهارداشت : در افریقای جنوبی امکانات خوبی وجود دارد که ما می توانیم استفاده کنیم و ماهم تجربه هایی داریم که افریقای جنوبی می تواند از ان استفاده کند.
وی گفت : تجربه ما در برقراری امنیت تجربه موفقی بوده است و در افریقای جنوبی هم که در زمینه های معدن و گاز موفق بوده ، می توانیم همکاری کنیم . البته بخش خصوصی دو کشور در این خصوص باید فعالتر شوند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص فواید ارتباط با آفریقای جنوبی برای ایران گفت : این روزها بازار نفت بسیار داغ است وذخیره سازی ان برای مااسان نیست . چون نفت خودراتاماههای اینده فروخته ایم .البته زمانی این بحث جریان داشت که بازار نفت راکد بود و بنابود مقداری از نفت خود را در انبارهای خالی افریقای جنوبی ذخیره کنیم . هدف مااین بود که افریقای جنوبی ازاین انبارها که برای ساخت ان هزینه زیادی کرده، استفاده کند و کشورهای منطقه هم دسترسی اسانتری به نفت داشته باشند .
هاشمی رفسنجانی افزود : برای ما نیز از این جهت که افریقای جنوبی به بازارنفت نزدیک است ، این اقدام همراه بانفع بود. اماحالااگربخواهیم چنین کاری کنیم بایدازهم اکنون برای ماههای بسیار دوربرنامه ریزی کنیم . درعین حال باشرایط فعلی در عراق اینده غیرقابل پیش بینی به نظر می اید بازارنفت همچنان گرم بماند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص انعکاس همدردی مردم آفریقای جنوبی با ایران گفت : این مساله نسبتاخوب منعکس شده است چراکه هم افریقایی ها درانقلاب ما همکاری داشته اندوهم ایران درمبارزه بااپارتاید نقش داشته است.
مادرزندانهای ایران بازندانیان استقلال افریقای جنوبی درپیش ازپیروزی انقلاب اسلامی ارتباط داشتیم .
" هاشمی رفسنجانی " در پاسخ به خبرنگار تلویزیون آفریقای جنوبی در خصوص گزارش هایی در باره حقوق بشر در ایران گفت : این مسایل هم مانند مانند بقیه تبلیغات ضدایرانی امپریالیستها، تهمت هایی است که برای تامین اهداف قدرتهای امپریالیستی علیه ایران عنوان می شود.
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود : انها ایران را حیات خلوت همیشک ی خود می دانستند و بر نفت و گاز و منابع ایران حاکم بودند و حالا که از دستشان خارج شده است ، می خواهند بااین تهمتها انقلاب راتضعیف کنند. مثلا می گویند درایران بمب اتم می سازیم .
" هاشمی رفسنجانی در باره وجود زندانیان سیاسی در ایران اظهارداشت : ماهیچکس را به عنوان سیاسی زندانی نمی کنیم مگرانکه کسی جرمی مرتکب شود و قانون را زیرپا بگذارد . اکنون در کشور ما روزنامه هاازدولت درسطح وسیعی انتقاد می کنند و جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم از رادیو بطور مستقیم پخش می شود و در این جلسات دائمابحث های انتقادی جریان دارد.
رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص بهبود موقعیت و برابری زنان در ایران گفت : در ایران زن و مرد کاملا برابرند. اکنون بهترین موقعیت برای زنان درایران فراهم است . نزدیک نیمی از دانشجویان و معلم ها را درایران دختران و زنان تشکیل می دهند. درمیان اساتید و محققان دانشگاهها، زنان فعالیت چشمگیری دارند و حتی در عرصه های سیاسی در مجلس حضوردارند و بزودی دنیا شاهد خواهد بود که ایران بیشترین تحصیلکردهای زن دردنیاراخواهدداشت.
" هاشمی رفسنجانی " در پاسخ خبرنگار تلویزیون آفریقای جنوبی در باره ازدواج دختران 9 ساله اظهارداشت : اینطورکه استنباط کرده اید نیست.در اسلام حکم برای زن و مرد بالغ است و در ایران هم عملا هیچ دختری در سن 9 سالگی بالغ نمی شود.
وی افزود : درایران سن ازدواج از 18 سال به بالاست. البته دراسلام پیش بینی شده است که ممکن است دختر در 9 سالگی بالغ شود و این امراحتمالا در کشورهایی مانند عربستان اتفاق می افتد.
رییس جمهوری اسلامی ایران در باره بحران عراق و اوارگان کرد عراقی که به سمت ایران حرکت کرده اند، گفت : ما در همه دوران انقلاب از نزدیک به سه میلیون اواره افغانی و حدود یک میلیون عراقی در ایران با دادن امکانات اشتغال، غذا و لوازم زندگی پذیرایی کرده ایم و این بخاطرمسایل انسانی است.
البته در سالهای اخیر ازاین تعداد باتوجه به بازگشت انان به کشورهایشان کاسته شده بود.
وی افزود : ما در ایران مهمان شهرهایی درست کرده ایم که می توانیم از اوارگان جدید عراقی در خاکمان پذیرایی کنیم و فکرنمی کنم این مساله برای مامشکلی ایجادکند.
" هاشمی رفسنجانی " دراین گفت وگو درخصوص بحران کردها در منطقه گفت : در جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مساله ای وجود ندارد چرا که کردها همانند دیگر شهروندان ایرانی از امکانات مساوی برخوردارهستند. راه حل مشکل کردها در دیگر کشورهانیز این است که ترکیه و عراق هم با کردها خوش رفتاری کنند و حقوق سایر شهروندان را برای انان قایل شوند.
وی درخصوص روابط ایران باهمسایگان خود گفت: ماباتمامی همسایگان خود درحال حاضر درصلح وصفاوبهترین شرایط بسرمی بریم. در مورد عراق هم فعلا ارامش کامل بین دوکشور برقراراست وسفارتخانه های ایران وعراق درکشورهای یکدیگر دایرهستند. البته هنوزعراق به قطعنامه سازمان ملل وپرداخت خسارت جنک به ایران عمل نکرده است .
رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص ریشه بحران اخیر در منطقه گفت: ظاهرا کردها بایکدیگر درگیر بودند و عراق هم به بهانه حمایت از یکی از دو طرف واردعمل شده است و آمریکا هم که ان منطقه را متعلق به خود می داند و می ـ خواهد میان سه کشور ایران،ترکیه وسوریه جای پایی داشته باشد، دخالت کرد.
عراق هم نمی خواهد کشورش تجزیه شود.
وی افزود: هدف ازاین بحران ایجاد یک اسراییل دوم درمنطقه علیه ایران، ترکیه و سوریه است.
* 40 *
۰ نفر