۲۳ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808256
T T
۰ نفر
یک تحلیلگر آمریکایی از سیاست خارجی آمریکا درخلیج فارس انتقاد کرد # نیویورک - ایرنا 23 شهریور 1375 برابر با 13 سپتامبر 1996 یک تحلیل گر آمریکایی با انتقاد شدید از سیاست دولت کلینتون درقبال تحولات خاورمیانه و خلیج فارس ، خط مشی خارجی کاخ سفید درقبال این مناطق را توام با نقاط ضعف و نارسایی های فراوان ارزیابی کرد.
" تدگالن کارپنتر" معاون موسسه "کاتو" در امور"مطالعات سیاست خارجی و دفاعی" روز پنجشنبه در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اعضای برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا درحالی که تصمیم بیل کلینتون رییس جمهوری آمریکا را در مورد حمله موشکی به عراق تایید می کنند، ازاینکه وی نتوانسته ائتلافی را که درسال 1369 علیه عراق تشکیل شد، حفظ کند، او را مورد انتقاد قرار می دهند.
وی ادامه می دهد واقعیت این است که ائتلاف جنک خلیج فارس دیگر وجود خارجی ندارد.
حمایت بین المللی از جدیدترین مقابله نظامی آمریکا با صدام حسین آشکارا ضعیف بوده و فقط انگلیس حمایت فوری خود را اعلام کرد.
آلمان، ژاپن، اسراییل و کویت با تاخیر و با احتیاط تایید خود را ابراز کردند.
سایرکشورهای اروپا و خاورمیانه که با موضوع در ارتباط بودند اصلا اظهارنظری نکردند.
این تحلیلگر می نویسد : فقدان حمایت بین المللی ارتباطی به نوع رهبری آمریکا و یا اینکه آمریکا نتوانسته رهبری را به دست بگیرد ، ندارد.
دلیل بسیار مهم تر این است که دولت های دیگر عقیده دارند سیاست خارجی آمریکا درقبال عراق درست هدایت نمی شود و به طور بالقوه برای منافع آنها خطرناک است و آن را تضعیف می کند.
به عقیده وی این گرایش بیشتر در میان کشورهای خاورمیانه وجود دارد و به این دلیل است که " ترکیه و عربستان اجازه ندادند از خاک آنها برای حمله به عراق استفاده شود.
سایرکشورها ظاهرا اجازه ندادند هواپیماهای آمریکا از فضای آنها عبور کند. بسیاری از آمریکایی ها گیج شده اند و از اینکه کسانی که بیشترین استفاده را از جنک خلیج فارس برده اند، تا این اندازه از خود عدم همکاری نشان می دهند ، عصبانی هستند. اما دلایل قابل درکی برای عدم توافق آنها وجود دارد." این تحلیل گر براین باوراست که مهمترین دلیل این امراین است که ترکیه و کشورهای خلیج فارس از ایران خیلی بیشتر می ترسند تا از عراق.
آنها ازاین موضوع نگران هستند که اگر آمریکاعراق را از نظر نظامی و سیاسی ضعیف کند، خلاء قدرتی ایجاد شود که نتواند جلوی ایران بایستد. در نتیجه هیچیک ازدولت های منطقه هرگز اشتیاقی برای حمایت آمریکا از دولت غیررسمی کرد درشمال عراق و یا حمایت محدود از جدایی خواهان شیعه درجنوب این کشور از خود نشان نمی دهند.
وی ادامه می دهد دلیل دیگر این است که کشورهایی که خودکارنامه درخشانی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارند و ازجمله عربستان و ترکیه، چندان نمی توانند ، بپذیرند که استفاده از زور در داخل محدوده یک کشور توسط دولت آن تجاوزی است که اقدام نظامی بین المللی را توجیه کند.
بسیاری از متحدان آمریکا اقلیت های قومی یامذهبی ناآرامی در درون کشورهای خود دارند که اهداف جدایی طلبانه را دنبال می کنند و در نتیجه این کشورهااحتمالا از حمایت آمریکا از کردها در عراق پشتیبانی نمی کنند.
وی می افزاید کشورهای خلیج فارس نگران این موضوع هستند که حمایت از حملات آمریکا به یک کشور عربی ممکن است منتقدان داخلی راکه آنها را متهم می کنند نوکران آمریکا هستند، جسورتر کند.
تحلیل گر نیویورک تایمزدرادامه می نویسد دولت های مصر، اردن و بحرین چندان ثباتی ندارند و حتی ثبات عربستان روز به روز بیشتر مورد شک و تردید قرار می گیرد. این کشورها اصلا تمایلی ندارند که با تایید حملات آمریکا به عراق دشمنان خود را تقویت کنند.
وی می نویسد آمریکایی ها نباید از چنین " دوستانی " انتظار قدردانی و بالاترازآن داشته باشند.
وی می گوید همچنین ما نباید فکر کنیم که ائتلاف جنک خلیج فارس را می ـ توان دوباره ایجاد کرد. اگر آمریکا اصرار داشته باشد که نقش نگهبان را در خلیج فارس ایفاکند، در ایفای این نقش تنها می ماند واغلب باعث رنجش دیگران نیز خواهد شد.
* 40 *
۰ نفر