۱ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5805630
T T
۰ نفر
ژنرال " لبد " بحران کنونی گروزنی را ناشی از فقدان فرماندهی ارتش روسیه در چچن دانست # مسکو - ایرنا یکم شهریور ماه 1375 برابر با 22 آگوست 1996 ژنرال " الکساندر لبد " دبیر شورای امنیت روسیه بحران ناشی از ضرب الاجل تعیین شده برای حمله ارتش به گروزنی را ناشی از فقدان فرماندهی واحد بر نظامیان روسیه در چچن می داند.
ژنرال " کنتسانتین پولیکوسکی" کفیل فرماندهی نیروهای نظامی روسیه در چچن روز سه شنبه اعلام کرد، در صورت عقب نشینی نکردن رزمندگان چچن از گروزنی از صبح پنجشنبه با تمام نیرو به این شهر حمله خواهد کرد .
مصمم بودن ارتش در انجام این حمله و باقی مانده ده ها هزار غیرنظامی در گروزنی باعث اعتراض شدید محافل سیاسی و اجتماعی روسیه شده است .
" لبد " روز چهارشنبه برای یافتن راه حلی برای این بحران وارد گروزنی شد.
وی هنگام ورود به گروزنی گفت : ما همچنان مانند دستی واحد هستیم که انگشتانش خود را به چیزهای مختلفی درگیر می کنند.
نماینده ویژه " یلتسین " در چچن گفت: ما همانطور که " برلین " به ویرانه ای مبدل شد می توانیم گروزنی را تصرف کنیم اما نباید سرنوشت هزاران غیر نظامی و نیروی ارتشی را به اعمال هزاران نفر دیگر مربوط کنیم .
وی افزود : دست زدن به چنین اقدامی حل بحران چچن را با مشکلات سخت و بغرنجی روبرو خواهد کرد.
" لبد " افزود: من قصد بحرانی کردن بیشتر اوضاع را ندارم زیرا در نشست اخیر ستادی که پیش از عزیمت به چچن در مسکو تشکیل شد به صراحت مشخص گردید که چه کسی مسوول چه کاری است و چه کسی از چه کسی فرمانبرداری خواهد کرد .
سخنگوی " لبد " روز چهارشنبه به " اینترفاکس " گفت: در فرمان تفویض اختیارهای " یلتسین " به " لبد " به صراحت وظایف وی تعیین می شود، اما متاسفانه مشخص نشده است که آیا وی به طور مستقیم بر نظامیان روسیه در چچن فرماندهی می کند یا خیر.
وی افزود : همچنین مشخص نیست که آیا " پولیکوسکی" با آنکه از " لبد" اجازه می گرفته، حق چنین کاری را داشته است .
" اینترفاکس " گزارش داد: " لبد " در فرودگاه " خانکالای گروزنی " در حال مذاکره با ژنرال " ویاچیسلاو میخامیراف " فرمانده نیروهای نظامی روسیه در چچن می باشد .
آخرین خبر دریافتی از تلویزیون مسکو حاکی است، " لبد " برای دیدار و گفت و گو با " زلیم خان یانداربیف " رهبر رزمندگان چچن عازم روستای "نووی آتاگی " در حومه گروزنی شده است .
۰ نفر