۱۳ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5803609
T T
۰ نفر
ایران خواستار اعمال فشار بین المللی علیه عراق برای حل نهایی مساله اسرا جنگی شد # سازمان ملل - ایرنا 13 مرداد 1375 برابر با سوم آگوست 1996 نماینده دایم ایران در سازمان ملل ، ادعای رژیم بغداد مبنی برهمکاری کامل این رژیم با کمیته بین المللی صلیب سرخ در مورد مبادله اسیران جنک تحمیلی را یک ادعای کذب خواند و ابراز امیدواری کرد که اعمال فشارهای بین المللی بر عراق به حل نهایی این مساله دیرنیه و دردناک انسانی منجر شود.
دکتر " کمال خرازی " در نامه ای به " پطروس غالی " دبیرکل سازمان ملل که روز جمعه به عنوان سند شورای امنیت انتشار یافت همچنین عملکرد رژیم عراق را در زمینه مبادله اسیران ، با اظهارنظرهای مقام های این رژیم مغایر دانست.
" سعیدالصحاف " وزیر امور خارجه عراق هفته پیش در نامه ای به "پطروس غالی" ، جمهوری اسلامی ایران را به نقض کنوانسیون ژنو در مورد نحوه رفتار با اسیران جنگی و ایجاد مانع در سرراه ازادی اسیران عراقی کرده متهم بود.
خرازی تصریح کردکه این ادعاهای عراق ، کشوری که خود هنوز تعداد زیادی از اسیران ایرانی را در اردوگاه های مخفی اش در اختیار دارد و ارتباط انها را با دنیای خارج از این اردوگاه ها قطع کرده و مهمتر از همه برخلاف شواهد و مدارک کتمان ناپذیر موجود ، هرگونه وجود این اسیران را تکذیب می کند، نمی تواند نقض اشکار کنوانسیون 1949 ژنو را پوشیده و مخفی نگهدارد.
وی تاکید کرد که اقدام های دولت بغداد در نقض این کنوانسیون به مراتب گویاتر ازمطالب درج شده در نامه وزیر امور خارجه عراق است .
خرازی با اشاره به توافقنامه تهران که در 23 شهریورماه بین دولت های ایران و عراق در مورد مبادله فهرست کامل اسامی اسیران جنک تحمیلی به امضا رسید، تعلل و عدم اقدام دولت بغداد در این زمینه را مانع برداشتن نخستین گام به سمت حل مساله بقیه اسیران و پایان دادن به درد و رنج انها دانست.
نماینده دایم ایران در سازمان ملل تاکید کرد موضع دولت بغداد در مورد نقض اشکار کنوانسیون ژنو و حقوق اسیران ایرانی نسبت به گذشته تغییری نکرده است .
وی اجرای توافقنامه تهران و پایبندی دولت بغداد به این توافقنامه را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که عراق با رعایت تعهدات بین المللی خود ، هرچه سریعتر باارایه لیست کامل اسیران جنک تحمیلی ، زمینه حل این مساله و خاتمه دادن به درد و رنج اسیران را فراهم کند.
۰ نفر