۲۶ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5790388
T T
۰ نفر
دبیرکل راپمی : پروتکل تهران کنترل کننده فعالیت های ضد محیط زیست دریایی است # تهران - ایرنا: 26 اسفند 1376 برابر با 17 مارس 1998 دبیرکل سازمان حفاظت محیط زیست دریایی (راپمی ) پروتکل تهران را، ناظر فعالیت روزمره و کنترل کننده فعالیت های ضدمحیط زیست دریایی راپمی دانست .
"عبدالرحمان العوضی" روز سـه شنبه در جمـع خبرنگاران افزود: پروتکـــل تهران دارای دو ویژگی مهم صدور مواد زاید خطرناک از منطقه وممنوعیت هرگونه واردات این مواد و همچنین ایجاد همکاری بیشتر بین کشورهای منطقه است .
وی بیشترین مشکلات زیست محیطی منطقه راناشی از فعالیت روزمره کشتی ها و شناورهای نفتکش دانست که روزانه بین 30 تا40 هـزار بشکه نفت وارد آب دریا می کنند.
وی افزود: راپمی ، سازمانی ناظر ، هماهنک کننده ، راهنما و مشاور علمی است و با تنظیم و تائید پروتکل تهران ضمن آنکه اقدام خود را درست و مناسب می دانیم ، خواستار همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو هستیم .
دبیرکل راپمی خاطرنشان کرد: بر اســاس دستـورات دین مبین اسلام و قرآن کریم ، تخریب محیط زیست یک امر ضداسلامی محسوب می شود.
وی نسل کنونی را امانتدار منابع طبیعی خواند و افزود: مسلمانان وظیفه انسانی و اسلامی دارند که این منابع را پاکیزه و سالم برای آیندگان به ارث بگذاریم .
پروتکل تهران امروز توسط نمایندگان تام الاختیار هفت کشور بحرین ، کویت ، عربستـان سعودی ، امارات متحده عربی ، عمان ، قطر و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید .
بر اســاس ایـن پروتکل ، نقل و انتقالات مواد زاید خطرناک را در منطقه دریایی این کشورها کنترل شده و دفع این مواد و ضایعات آن را در این منطقه ممنوع می کند.
پروتکل یاد شــده پـس از تصویب مجالس قانونگذاری هر کشور ، قابل اجرا خواهد بود.
* 139 *
۰ نفر