۲۶ بهمن ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5786492
T T
۰ نفر
چین و امریکا در مورد حل صلح آمیز بحران عراق توافق کردند # پکن - ایرنا 26 بهمن 1376 برابر با 15 فوریه 1998 چین و امریکا، تـوافق کردند که حل صلح آمیز بحران عـراق مناسب ترین و بهترین راه حل برای خاتمه این بحران است .
خبرگزاری چینی " شین هوا " گزارش داد: "بیل ریچاردسون" نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل، شنبه شب، در خاتمه مذاکراتش با مقامات سیاسی چین ، این مساله را عنوان کرد.
ریچاردسون که روز شنبه وارد پکن شد ، مذاکراتی با "چیان چی چن " وزیر امور خارجه و "تانک جیاسوان" و "یانک جی چی" معاون و دستیاران وزیر خارجه چین داشت .
وی در خاتمه این مذاکرات، تاکید کرد که پکن و واشـنگتن اعتقاد دارنـد که عراق باید به طور جدی و دقیق وظایف خود را در قبال شورای امنیت سازمان ملل انجام دهد.
ریچاردسون افزود: چین و امریکا بشدت از وضعیت بحرانی عراق نگران هستند و امیدوارند که این بحران هرچه سریعتر خاتمه یابد.
نماینده دائم امریکا در سازمان ملل، قراراست روز یکشنبه در دیـدار با "جیانک زمین" رییس جمهوری چین، نامه "بیل کلینتون" رییس جمهوری امریکا را تسلیم وی کند.
ریچاردسون سفیر دایم امریکا در سازمان ملل، در چارچوب تلاش گسترده دولت این کشور برای کسب حمایت کشورهای مختلف جهان از سیاست خود در قبال عراق به چین سفر کرده است .
وی قبلا گفته بود در سفر خود به پکن دنبال کسب حمایت این کشور نیست ، بلکه می خواهد موضع امریکا را توضیح دهد .
اما در واقع ریچاردسون در این سفر به دنبال کسب حمایت چین به عنــوان یکی از اعضای شورای امنیت، از تصویب قطعنامه ای است که در آن عراق به "نقض عمده" آتش بس در جنک خلیج فارس متهم می شود . تصویب چنین قطعنامه ای می تواند به عنوان مجوزی قانونی از سوی سازمان ملل برای حمله امریکا به عراق تلقی شود .
تاکنون مشخص نشده است که امریکا در کسب چنین حمایتی از سوی عراق تا چه حد موفق شده است .
۰ نفر