۱۹ آبان ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5774733
T T
۰ نفر
بغداد:پرواز هواپیماهای امریکایی در اسمان عراق در راستای ماموریت سازمان ملل نیست # سازمان ملل - ایرنا 19 آبان 1376 برابر با دهم نوامبر 1997 وزیر امور خارجه عراق ، در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ، نوشت : پرواز هواپیمای جاسوسی " یو- 2 " امریکا، با پشتیبانی چند اسکادران هواپیمای جنگنده امریکا ، نشان داد که عملیات این هواپیما، دیگر در چارچوب ماموریت سازمان ملل انجام نمی شود.
در نامه " محمد سعید الصحاف " به" کوفی انان" ، که روز دوشنبه، به عنوان سند شورای امنیت ، در سازمان ملل، منتشر شد ،امده است : در استانه بحث های شورای امنیت ، درباره گزارش هیات اعزامی دبیر کل سازمان ملل به عراق ، هواپیمای جاسوسی یو- 2 امریکا، روز دوشنبه، در حالی که توسط چندین اسکادران هواپیماهای جنگنده امریکایی ، مسلح به انواع سلاح ها و تجهیزات اسکورت می شدند ، حریم هوایی عراق را نقض کردند.
وزیر امور خارجه عراق ، با تاکید بر این که این اقدام نقض حق حاکمیت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است ، ادامه می دهد، با توجه به انچه اتفاق افتاده است ، ماموریت این هواپیما دیگر انگونه که ادعا می شود، ماموریتی از سوی سازمان ملل نیست .
" الصحاف " در پایان نامه هشدار داده است ، کشور متبوع او از این پس نسبت به پرواز این هواپیما و سایر هواپیماهای امریکایی که حریم هوایی عراق را نقض کنند به شیوه ای که حق حاکمیت وامنیت عراق را تضمین کند واکنش نشان می دهند.
هواپیمای جاسوسی یو - 2 امریکا با پشتیبانی هواپیماهای جنگنده امریکا روز دوشنبه به عملیات بازرسی خود در عراق ادامه داد و مقام های عراقی علیرغم تهدیدهای قبلی علیه ان اقدامی به عمل نیاوردند.
" طارق عزیز " معاون نخست وزیر عراق قرار است ، صبح دوشنبه (به وقت نیویورک در مقر سازمان ملل با " کوفی انان " دبیر کل این سازمان دیدار و گفت و گو کند و شورای امنیت نیز بعدازظهر دوشنبه، مباحثات خود را در مورد عراق اغاز می کند.
* ا.ش *
۰ نفر