۱۶ آبان ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5774311
T T
۰ نفر
آمریکا، ماموریت هیات اعزامی سازمان ملل به عراق را ناموفق ارزیابی کرد # نیویورک - ایرنا 16 آبان 1376 برابر با هفت نوامبر 1997 امریکا تلویحا ماموریت هیات اعزامی سازمان ملل به عراق را برای ترغیب دولت بغداد به حل بحران جاری ناموفق ارزیابی کرد.
این بحران از هفته گذشته به دنبال جلوگیری عراق از فعالیت 10 بازرس امریکایی کمیسیون خلع سلاح در این کشور ایجاد شده است.
" جیمز رابین " سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در گفت وگوی مطبوعاتی روز پنجشنبه خود گفت : چنین بنظر می رسد که "صدام حسین" هنوز پیامی را که سازمان ملل سعی کرده به وی بدهد ، دریافت نکرده است.
یک هیات سازمان ملل روز چهارشنبه به دومین دور گفت و گوهای خود با مقامات عراق از جمله " طارق عزیز" معاون نخست وزیر این کشور پایان داده است.
این هیات خواستار اجازه یافتن بازرسان امریکایی کمیسیون خلع سلاح برای از سرگیری فعالیت خود شده است .
"ریچارد باتلر" رییس کمیسیون خلع سلاح روز چهارشنبه با ارائه گزارش جدیدی به " چین هواسون " رییس چینی شورای امنیت ، رژیم صدام را به مخفی کردن تجهیزات نظامی خود از دید دوربین های نظارتی سازمان متهم کرده است .
راببن با اشاره به این گزارش تاکید کرد که تلاش عراق برای مخفی سازی برنامه های تسلیحاتی خود، این امید را که سازمان ملل توانسته باشد، پیام خود را به صدام حسین ابلاغ کند ، تضعیف کرده و چنین بنظر می رسد که وی همچنان در راستای تولید سلاح های کشتار جمعی گام برمی دارد.
وی با اشاره به اینکه صدام راهی جز اجرای قطعنامه های شورای امنیت ندارد ، هرگونه قضاوت قطعی در مورد ماموریت هیات اعزامی سازمان ملل را منوط به ارائه گزارش نهایی این هیات به شورای امنیت دانست .
مقامات واشنگتن در روزهای گذشته بازگشت بازرسان امریکایی عضو کمیسیون خلع سلاح را به عراق مورد تاکید قرار داده و گفته اند که انها در صورت عدم اجابت این درخواست توسل به یک اقدام نظامی علیه عراق را مردود نمی دانند.
* ا.ش *
۰ نفر