۱ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5768278
T T
۰ نفر
ایستگاه فضایی میر به حالت هدایت خودکار بازگردانده شد # مسکو - ایرنا یکم مهر 1376 برابر با 23 سپتامبر 1997 با پایان یافتن انتقال برنامه هدایت ایستگاه فضایی میر به رایانه جدیدی ،این مرکز فضایی پس ساعت ها بحران و معلق ماندن در فضا بار دیگر به نظام هدایت خودکار خود برگردانده شد.
اوایل بامداد گذشته رایانه مرکزی میر از کار افتاد و فضانوردان مقیم آن محبور شدند یکی از رایانه های بخش های فرعی را جایگزین آن کنند .
گزارش مرکز هدایت فضایی روسیه که در اطراف مسکو قرار دارد حاکی است فضانوران مقیم میر به دنبال کار شدید هم اکنون مشغول استراحت هستند و پس از چند ساعت کار برقراری تعادل میر در برابر آفتاب و براه انداختن مولدهای تولید برق خورشیدی آن را آغاز خواهند کرد .
رایانه جدید باید تا چند روز دیگر که فضاپیمای شاتل رایانه مناسبی را به میر خواهد برد ، هدایت این ایستگاه فضایی را به عهده داشته باشد.
مرکز هدایت پرواز روسیه همچنین اعلام کرد بخش دفع گاز دی اکسید کربن ایستگاه میر که روز دوشنبه از کار افتاده بود ، توسط فضانوردان تعمیر شده اما هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است .
سازمان فضایی امریکا (ناسا) اعلام کرده است که با وجود نارسایی های مکرر در میر برنامه اعزام شاتل به آن را لغو نخواهد کرد اما امکان دارد که برنامه مستقر شدن یک فضانورد جدید آمریکایی در آنجا لغو شود .
هم اکنون در ایستگاه فضایی میر دو فضانورد روسیه ویک فضانورد آمریکایی مشغول به کار هستند.
ز * 139 *
۰ نفر