۳۰ تیر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5760161
T T
۰ نفر
اختلاف میان جمهوری های اینگوش و استیای شمالی روسیه شدت گرفت # مسکو - ایرنا 30 تیر 1376 برابر با 21 جولای 1997 بروز اختلاف شدید میان مهوری های استیای شمالی و اینگوش و اتهام های متقابل رهبران آن ها، زمینه رودررویی این دو جمهوری قفقاز شمالی روسیه را فراهم کرده است .
این دو جمهوری،پنج سال پیش بر سر مناطقی که "استالین" هنگام تبعید اینگوش ها، به استیای شمالی واگذار کرد دچار درگیری شدیدی شدند و بر اثر ان هزاران اینگوشی ساکن استیای شمالی آواره شدند .
بروز حادثه کشته شدن چند آواره اینگوشی در استیای شمالی که چند روز پیش رخ داد، باعث تشدید شعله اختلافات این دو جمهوری شده است .
مقام های اینگوشی تاکید می کنند "عسگر بیک گالازف" رییس جمهور استیای شمالی در تدارک پیروزی مجدد در انتخابات آتی ریاست جمهوری است واین حوادث یکی از پیش درآمدهای این رای گیری است.
"روسلان ائوشف" رییس جمهوری اینگوش نیز می گوید: در درگیری های گذشته همواره منافع رهبری استیای شمالی و گروهی از رهبران مسکو که حزب جنک نام دارند یکسان بوده است .
"گالازف" در مقابل ، گفته های همتای اینگوشی خود را بی دلیل دانسته و می گوید: اینگوش ها هیچگاه برای اداره شهروندان خلاف کار خود کاری انجام نداده اند و از جمله این کارها، تدارک تظاهرات اخیر درخواست کنندگان جدایی سرزمین هایی از استیای شمالی می باشد .
"گالازف" روز دوشنبه به تلویزیون مسکو گفت: اگر رییس جمهور اینگوش خواسته های برخی افراد را تکرار نمی کرد بدون شک مسایل به سادگی حل وفصل می شد .
"آئوشف" از رییس جمهور روسیه خواسته است تا مناطق اینگوش نشین استیای شمالی را از آن جمهوری جدا نموده و قوانین فدرال در انها به طور مستقیم اجراء شود.
رییس جمهور استیای شمالی می گوید عملی شدن چنین کاری بدون توسل به زور ممکن نیست و باعث تکرار حوادثی مانند چچن خواهد شد .
رهبران دولت چچن در این راستا استیای شمالی و روسیه را به همدستی متهم کرده و "مولادی اودوگف" معاون نخست وزیر این جمهوری می گوید حوادث اخیر نشانه عملکرد برنامه ریزی شده ای برای بی ثبات کردن منطقه است .
گروگان گرفته شدن چهار چچنی تبار در اینگوش و امادگی صدها رزمنده مسلح چچنی برای حل وفصل این ماجرا، بحران روابط بین اینگوش واستیای شمالی را وارد مرحله جدیدی نموده است . قرار است شورای امنیت روسیه در نشست آتی خود به مسایل بوجود آمده در قفقاز شمالی رسیدگی کند .
۰ نفر