۳ تیر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5757208
T T
۰ نفر
شبکه راه اهن ایران بهترین راه عبور کالاهای اسیای میانه است # لندن - ایرنا سوم تیر ماه 1376 برابر ب ا 24 ژوئن 1997 یک نشریه اقتصادی انگلیس در گزارشی از عبور کالا میان کشورهای اسیای میانه و جهان خارج نوشت : شبکه راه اهن ایران بهترین وسیله برای انتقال کالاست.
هفته نامه "اکونومیست" چاپ لندن می نویسد : در ابهای خلیج فارس در نزدیکی "بندر عباس" کشتی ها برای تحویل کالا و یا بارگیری صف کشیده اند و گمرک بندر عباس پر از خودرو، وسایل برقی خانگی و دیگر لوازم مصرفی است که از "بندر ازاد دبی" به مقصد کشورهای اسیای میانه در حال انتقال است.
این نشریه سپس به شرح مسیر راه اهن تهران - بندرعباس ، پرداخته و نوشت: این راه پر پیچ و خم " سریع ، امن و ارزان ترین راه ترانزیت برای حرکت کالا میان اسیای میانه و خلیج فارس است .
"علی استری" رییس بنادر بندر عباس ، به گزارشگر اکونومیست گفته است ما عقیده داریم تجارت همچون یک رودخانه کوتاه ترین راه را پیدا می کند.
وی در مورد تجارت اسیای میانه با خارج گفت : در این مورد محموله های تجاری از طریق ایران به دریا می رسد ، زیرا برای جمهوری های مستقل اسیای میانه ایران یک راه طبیعی و بدیهی عبور کالاست .
اکونومیست سه برابر شدن وزن کالاهای ترانزیت در طول سه سال گذشته تا سطح کنونی سالانه 5/1 میلیون تن را مورد توجه قرار داده است .
این نشریه می نویسد: هنوز موانع بزرگی بر سر این راه وجود دارد که نخستین ان تطابق نداشتن شبکه راه اهن ایران با کشورهای اسیای میانه است.
این نشریه در مورد خط ترانزیت راه اهن میان ایران و ترکمنستان می نویسد: فاصله بین دو ریل قطار شبکه راه اهن این دو کشور متفاوت است، لذا وقتی قطار به سرخس می رسد ، بار ان باید به شبکه راه اهن ترکمنستان انتقال یابد.
اکونومیست نوشت: مشکل ارتباط راه اهن سرخس و بندرعباس تنها از طریق گذر از تهران میسر است که مسیر ان را بسیار طولانی می سازد، گرچه با تکمیل خط اهن میان بندرعباس و بافق که کار بر روی ان درشرف انجام است، 900 کیلومتر از طول این مسیر کم خواهد شد.
در صورت تکمیل این راه اهن و ادامه مسیر ان در خارج از خاک ایران این امکان وجود خواهد داشت که کالا از طریق راه اهن از بندرعباس به مقاصد پکن، روسیه و اسیای میانه قابل حمل باشد و اگر ترکیه نسبت به احداث پل راه اهن بر روی دریاچه وان اقدام کند ، اروپا نیز در لیست این مقاصد قرار خواهد گرفت .
اکونومیست به طرح های کنونی راه اهن جمهوری اسلامی نیز که قصد دارد تا سال 2020 میلادی طول این شبکه را به 7740 کیلومتر توسعه دهد ، اشاره کرده است.
۰ نفر