۳۰ خرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5756765
T T
۰ نفر
دور تازه ای از گفت و گوهای پرتغال و اندونزی برسر مساله "تیمورشرقی" در سازمان ملل آغاز شد # سازمان ملل - ایرنا 30 خرداد 1376 برابر با 20 ژوئن 1997 دورتازه ای از گفت و گوهای بین وزیران امور خارجه اندونزی و پرتغال برای پیدا کردن راه حلی برای مشکل "تیمورشرقی" روز پنجشنبه در سازمان ملل آغاز شد.
"فرداکهارد" سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: "کوفی انان" دبیرکل این سازمان دور اول گفت و گوها را صبح پنجشنبه با شرکت "علی العطاس" و "ژایم گاما" وزیران امور خارجه اندونزی و پرتغال افتتاح کرد.
قرار است این گفتو گوها بعدازظهر روزپنجشنبه و همچنین روز جمعه در سازمان ملل ادامه یابد.
"جمشید مارکر" دیپلمات پاکستانی و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در "تیمورشرقی" در این گفت و گوها حضور دارد.
"العطاس" وزیر امور خارجه اندونزی قبل از شروع مذاکرات گفت: نباید انتظار داشت گفت و گوها فورا وارد موضوع اصلی شود ولی تاکید کرد، نخست باید زمینه گفت و گوهای اصلی فراهم شود.
"ژایم گاما" وزیرامور خارجه پرتغال گفت: مابه این گفت وگو با خوشبینی متوسط نگاه می کنیم، نباید انتظار معجزه ای ازاین گفت و گوها داشت، اما اگر طرف اندونزی روش انعطاف ناپذیری را که تابحال داشته است اصلاح کند، می توان گام هایی به جلو برداشت .
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در "تیمورشرقی" گفت: به نظرمی رسد دو طرف منازعه واقعا مایل هستند که راه حلی برای مشکل تیمور شرقی پیدا شود.
وی تاکید کرد: البته دیدگاه های دو طرف از هم دور است اما هردو طرف در مورد پیدا کردن راه حلی برای مشکل توافق دارند.
قراراست گفت و گوها روزهای پنجشنبه و جمعه، راه را برای گفت و گوهای مقام های عالی تر در کشور که احتمالا اواسط ماه ژوئیه 97 (اواخر تیر) برگزار خواهد شد، باز کند.
"تیمورشرقی" از مستعمره های سابق پرتغال است.
اندونزی در سال 1975 و چهار ماه بعدازاینکه پرتغال ازاین جزیره عقب نشینی کرد، طی نبردهای خونینی "تیمور شرقی را اشغال کرد.
سازمان ملل هرگز اشغال "تیمورشرقی" را توسط اندونزی که قسمت غربی آن را نیز از قبل در تصرف خود داشت به رسمیت نشناخت و هنوز پرتغال را در این جزیره دارای حق حاکمیت می داند.
سازمان ملل ازسال 1983 میلادی تلاش می کند برای حل مساله "تیمورشرقی" راه حلی پیداکند، اما تابحال نتیجه ای از آن بدست نیامده است .
دیدار روزپنجشنبه وزیران امور خارجه پرتغال و اندونزی نهمین دیدار آنها در رابطه با مساله "تیمورشرقی" بود، اما بعداز روی کار آمدن " کوفی انان" دبیر کل سازمان ملل این اولین بار است که دو طرف باهم ملاقات می کنند.
( الف - ع )
۰ نفر