۲۴ خرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5756058
T T
۰ نفر
دولت کلینتون تصویب قطعنامه علیه اسراییل را در مجمع عمومی سازمان ملل مردود دانست # نیویورک - ایرنا 24 خرداد 1376 برابر با 14 ژوئن 1997 دولت "کلینتون" تصویب قطعنامه ای از سوی مجمع عمومی سازمان ملل علیه اسراییل را غیر قابل قبول دانست و ادعا کرد، این اقدام مجمع عمومی خارج از شرح وظایف تعیین شده برای نهادهای سازمان ملل صورت گرفته است .
مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه قطعنامه ای را که از سوی "گروه 77" و چین ارایه شده بود، با 127 رای مثبت در برابر دو رای منفی و 59 رای ممتنع به تصویب رساند وخواستار پرداخت 7/1 میلیون دلار غرامت توسط اسراییل بابت خسارت های وارده به یک پایگاه سازمان ملل در جنوب لبنان شد.
نیروهای ارتش اسراییل در فروردین ماه 75 (آوریل 96 ) با حمله به این پایگاه در "قانا" بیش از یکصد غیرنطامی را که در آن پناه گرفته بودند، کشته و صدها تن دیگر را زخمی کردند.
"نیکلاس برنز" سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در گفت و گوی مطبوعاتی روز جمعه تاکید کرد: واشنگتن این اقدام مجمع عمومی را به شدت رد می کند.
وی ادعا کرد: نه کمیته پنجم که یک کمیته مالی و بودجه مجمع عمومی است و نه خود مجمع از این اختیار برخوردار نیستند که یک عضو سازمان ملل را به خاطر یک عملیات نیروهای حافظ صلح این سازمان به پرداخت غرامت محکوم کنند.
"برنز" شورای امنیت سازمان ملل را تنها مرجع حافظ صلح و امنیت جهانی دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدامی علیه اسراییل تنها می بایست از طریق این شورا انجام می گرفت و در آن صورت امریکا که در مجمع عمومی از رای مخالف استفاده کرده است همکاری های لازم را با شورای امنیت از خود نشان می داد.
این در حالی است که امریکا یک عضو دایم شورای امنیت بارها در حمایت از سیاست های تجاوزکارانه و توسعه طلبانه اسراییل از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه این رژیم استفاده کرده است .
"برنز" گفت: هرگونه پرداخت غرامت به قربانیان فاجعه "قانا" نیز تنها به خود دولت اسراییل مربوط می شود و امریکا باوجود ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این فاجعه سعی می کند از هرگونه دخالت در زمینه پرداخت غرامت به انها خودداری کند.
( الف - ع )
۰ نفر