۱۳ خرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5754786
T T
۰ نفر

مظنون انفجار "اوکلاهاما" محکوم شد

۱۳ خرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5754786
مظنون انفجار "اوکلاهاما" محکوم شد # تهران - ایرنا 13 خرداد 1376 برابر با سوم ژوئن 1997 "تیموتی مک وی" مظنون بمب گذاری انفجار "اوکلاهماسیتی" روز دوشنبه با رای نهایی هیات منصفه دادگاه "دنور" مقصر شناخته شد دادگاه "دنور" روز دوشنبه عصر اعلام کرد: "تیموتی مک وی" را به ارتکاب 11 فقره جرم مقصر شناخته است.
هیات منصفه فدرال پس از چهار روز شور، سرانجام بعد از ظهر دوشنبه "مک وی" مظنون 29 ساله و بازگشته از جنک خلیج فارس را در انفجار 19 آوریل 1995 میلادی که منجر به کشته شدن 165 تن ازجمله 19 کودک خردسال در ساختمان فدرال اکلاهماسیتی شد، مقصر شناخت.
" مک وی " در طول قرائت حکم هیات منصفه دادگاه هیچگونه عکس العملی از خود نشان نداد و در تمام مدت همان حالت خونسردی و بی تفاوتی خود را که در هنگام دستگیری داشت حفظ کرده بود .
حدود 500 نفر از بستگان قربانیان انفجار که در بیرون دادگاه اجتماع کرده بودند، بعد از شنیدن این خبر از تلویزیونی که در پیاده رو خیابان نصب شده بود، ابراز خوشحالی کردند.
آنها از این بیم داشتند که بعد از یک دوره طولانی و محاکمه پر سروصدا، هیات منصفه فدرال به یک تصمیم جامع و همه جانبه نرسیده و رای نهایی را به تعویق انداخته و یا حتی حکم آزادی متهم را صادر کنند .
"بیل کلینتون" رییس جمهوری امریکا از حکم نهایی دادگاه استقبال کرد و گفت "امروز من به خانواده های قربانیان می گویم که هیچ رایی نمی تواند به درد و ماتم آنها پایان دهد، اما شجاعت شما برای همه مردم آمریکا تحسین برانگیز بود، مابرای شما دعا می کنیم. " در هنگام انفجار بمب در 19 اوریل 1995 میلادی در اوکلاهماسیتی، بلافاصله اکثریت قریب به اتفاق رسانه های گروهی آمریکا آن را ناشی از یک توطئه خارجی دانسته و عمدتا به مشرق زمین منسوب کردند .
اما بعد از دستگیری "تیموتی مک وی" و اعتراف های او دریافتند که این حمله ازسوی یک شهروند علیه دولت خود و ناشی از یک تهدید تروریستی خانگی بوده است .
"تیموتی مک" وی در یکی از اعتراف های خود گفت: قصد داشته از دست اندر کاران انفجار مقر فرقه "دیویدیان" که بدست ماموران فدرال آمریکا انجام گرفته بود انتقام بگیرد .
( الف - ع )
۰ نفر