۱ اردیبهشت ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5749882
T T
۰ نفر
نظربایف : بدهی های روسیه عمده ترین مساله بین قزاقستان و این کشور است # الماتی - ایرنا اول اردیبهشت ماه 76 برابر با 21 آوریل 1997 نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان بدهی ها را عمده ترین موضوع در روابط اقتصادی و تجاری کشورش با روسیه خواند و گفت که این مساله مانع عملی شدن توافق های حاصل شده میان دوکشور شده است .
وی گفت : روسیه تا اغازسال جاری میلادی و فقط بابت اجاره پایگاه فضایی بایکانور و چند ازمایشگاه نظامی در خاک قزاقستان 488 میلیون دلار به الماتی بدهکار بود .
رییس جمهوری قزاقستان در اظهاراتی درشماره این هفته "پانوراما" چاپ الماتی از میزان بدهی های کشورش به روسیه که مسکو سال گذشته به این جهت صدور برق به شهرهای شمالی قزاقستان را قطع کرد ، سخنی نگفت .
وی گفت : روسیه در سیاست خارجی قزاقستان از اولویت خاصی برخوردار است و دوکشور در مسایل بسیاری از جمله تامین امنیت ،استفاده از ذخایر موجود با هدف ارتقای سطح زندگی مردم و توسعه دموکراسی در قزاقستان و روسیه منافع عمومی دارند.
وی گفت : روسیه کشور همجوار ما است و حتی در صورت تغییر خط مشی سیاسی ان ما باید موارد حسنه در روابط خود را حفظ کنیم و اختلاف نظرها را به تفاهم و همکاری تبدیل کنیم .
قزاقستان پایگاه فضایی بایکانور را از سه سال پیش و برای مدت 20 سال که قابل تمدید خواهد بود در ازای سالیانه 150 میلیون دلار به روسیه اجاره داده است .
* 40 *
۰ نفر