۲۲ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5746302
T T
۰ نفر
تلاش های سوریه، برای جلوگیری از احداث سد جدید بر رودخانه دجله # دمشق، ،ایرنا: 22 اسفند 1377 برابر با 13 مارس 1999 روزنامه عرب زبان " الحیات " که همزمان در لندن و بیروت چاپ می شود، روز شنبه، نوشت : سوریه برای جلوگیری از کمک های مالی انگلیس و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی به ترکیه برای احداث یک سد بر رودخانه دجله، تماس های رسمی با کشورهای مذکور برقرار کرده است.
بنابراین گزارش، موسسه های دولتی و خصوصی اروپا قصد دارند بــرای ساخت یک سد بر رودخانه دجله، به میزان 6/1 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
رودخانه دجله، از سه کشور ترکیه ، سوریه و عراق می گذرد.
بانک جهانی ، به دلیل اینکه ساخت سد مذکور بر خلاف قوانین سازمان ملـل متحد در زمینه " آب های بین المللی در مناطق مورد اختلاف " است ، با تامین هزینه های مالی سد مذکور مخالفت کرده بود.
روزنامه الحیات ، به نقل از" محمد سلمان " ، وزیر تبلیغات ســــوریه، نوشت: وی، از ترکیه خواسته است در زمینه موضوع آب وانجام مذاکــــره میان کشورهای ساحلی براساس توافق نامه سال 1992 ، دست به اقدام جدی بزند.
در جریان سفر سال 1992، " سلیمان دمیرل " ، نخست وزیر وقت تــرکیه به سوریه، توافق نامه ای میان آنکارا و دمشق در زمینه چگونگی تقسیم آب دجله، امضاء شد.
بنابراین گزارش، در پی خبری که اخیرا یکی از روزنامه های انگلیس منتشر کرده بود، وزارت امور خارجه سوریه با وزارات امور خارجه انگلیس تماس هایی را برقرار کرده است.
روزنامه " گاردیان " ، اخیرا اعلام کرد: لندن ، هزینه مالـــی ساخت سد "ایلزوک" بر رودخانه دجله در فاصله 40 مایلی مرز سوریه و عراق را تامیــن خواهد کرد.
هدف از ساخت این سد، ایجاد یک نیروگاه برقی و آبیاری زمین های جنــوب شرق آناتولی است.
به نوشته الحیات ، انگلیس به سوریه اعلام کرده است که لندن برای تصمیم گیری در مورد تامین مالی طرح سد مذکور سه عامل را در نظر می گیرد.
به نوشته روزنامه مذکور، این سه عامل عبارتند از وضعیت سیاســـی میان سوریه، ترکیه و عراق، اثرات زیست محیطی سد و نتایج انسانی آن که منجـر به آوارگی کردهای ترکیه می شود.
بنابر این گزارش، در صورت ساخت سد مذکور، 67 دهکده کردنشین، غرق و-20 هزار تن از کردهای ترکیه آواره خواهند شد.
عراق و سوریه پیشتر شرکت های بین المللی را تشویق کرده بودنــد که در چارچوب قوانین بین المللی و تا زمان رسیدن به توافقی سه جانبه برای تقسیم آب رودخانه های دجله و فرات ، از هرگونه اجرا و تامین مالی طرحهای ترکیه بر روی رودخانه های مذکور خودداری کنند.
ترکیه، تاکنون بر روی رودخانه های دجله و فرات نصف طرحهای مـربوط به آبادی جنوب شرق آناتولی را که شامل 22 سد و 19 نیروگاه برق است ، به مورد اجراء گذاشته است.
ع / و
۰ نفر