۹ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5744426
T T
۰ نفر
هند قصد به نمایش گذاشتن توانایی نظامی خود را در خلیج فارس دارد # دهلی نو،ایرنا: نهم اسفند 1377 برابر با 28 فوریه 1999 کارشناسان دفاعی هند معتقــدند دهلی نو می کوشد توانایی نظامی خود را در منطقه خلیج فارس به نمایش بگذارد.
این کارشناسان ، تصمیم دولت هند برای اعزام یک ناو هواپیمابر به ابهای خلیج فارس را در راستای سیاست نظامی جدید این کشور دانستند.
هند قرار است در هفته نخست ماه مارس برای نخستین بار یک ناو هواپیمابر به نام "ای ان اس ویرات " را روانه آبهای خلیج فارس کند تا در تمرین های مشترک دریایی با امارات متحده عربی شرکت کند.
برپایه گزارش ها " آی ان اس ویرات " همراه با ناوشـــــکن "ای ان اس رانویجای " و نفت کش " آی ان اس شاکتی " در چهارم مارس بـــه مقصد سواحل امارات سفر خود را آغاز خواهد کرد.
" کـــومودور اودی باسکار" کارشناس امور نیروهای دریایی هند به خبرنگار ایرنا گفــــت : " آی ان اس ویرات " همراه با دو کشتی دیگر توانایی نیروی دریایی هند را در منطقه خلیج فارس به نمایش خواهد گذاشت.
باسکار که معــــاون مرکز تحقیق و مطالعات دفاعی در دهلی است افزود، از زمان پایان جنک ســرد ، هند همواره تلاش کرده تا همکاری دفاعی و استراتژیک خود را با کشورهای خلیج فارس تعمیق بخشد.
" اس.کی. سینک " قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه هند نیز در گفتگو با ایرنا اظهــــارات " باسکار " را تائید کرد و افزود، هند به منظور برجسته ساختن نقش خـود به عنوان نیروی مهم منطقه ای به شکل آگاهانه و احتیاط آمیز اقدام کرده و با این اقدام می خـــواهد نشان دهد که در شرایط تغییر یافته سیاسی - جغرافیایی ، در حفظ صلح و ثــــبات منطقه نقش مهمی می تواند ایفا کند.
سینـــک گفت : دولت هند می خواهد به دوستان خود اطمینان دهد که در بلند مدت در کنــار گسترش روابط در عرصه های انرژی و نیروی انسانی با این کشور ها ، به توسعه همکاری دفاعی نیز می پردازد.
سینک عقیده دارد که منافع هند با منطقه خلیج فارس نه تنها رابطه نزدیکی دارد بلکه شدیدا نسبت به تحولات این منطقه حساس است.
باسکار در مـــــورد پیامدهای تمرین نظامی مشترک هند و امارات بر روابط تهران و دهلی نو گفت : هند و ایران روابط بی نهـــــایت نزدیـک و عمیق در عرصه های مختلف از دفاعی و استراتژیک تا بازرگانی دارند و به طــــور حتم تهران از قبل در جریان این تمرین گذاشته شده است.
سینک نیز گفت : هند با درک این مطلب که ایران در جغرافیای سیاسی منطقه از خلیج فارس تا آسیای مرکزی و شبه قاره هند نقش ســـازنده دارد ، به رغم تلاش آمریکا برای منزوی نگهداشتن تهران ، با اجرای تمرینهای مشترک در سال گذشته دوستی خود با ایران را اثبات کرده است.
دولت هند سال گذشتــــه پس از ازمایش های هسته ای ماه مه (اردیبهشت ماه ) اعلام کرد که با کشورهای ایــــران ، عربستان سعودی و کویت تمرینات مشترک نظامی اجرا کرده است.
به گفته دولت هند ، دو نــاو نیروی دریایی هند به نــامهای " گانگا " و " هیمگیری " ساخت هند سال گذشته در تمرینهای مشترک با ایران شرکت کردند.
منابع آگاه در دهلی نو هفته گذشته خاطر نشان کردند مانور آتی با امارات بخشی از سیاست توسعه روابط دفاعی هند با کشــورهای خلیج فارس به ویژه در عرصه های غیر جنگی است .
* ز. ی *
۰ نفر