۲۹ بهمن ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5743067
T T
۰ نفر
شورای امنیت خواستار آتش بس در جمهوری دموکراتیک کنگو شد # سازمان ملل ،ایرنا : 29 بهمن 1377 برابر با 18 فوریه 1999 شورای امنیت سازمان ملل از همه طرف های جنک در کشور آفریقایی جمهـوری دموکراتیک کنگو و بویژه شورشیان خواست خصومت ها را کنار بگذارند ، آتش بس را برقرارسازند و برای حل اختلافات خود به روش های دموکراتیک متوسل شوند .
" رابرت فولر " نماینده کانادا در سازمان ملل و رییس دوره ای شـــورای امنیت روز چهارشنبه در پایان جلسه مشورتی شورا گفت : اعضای شــورای امنیت بویژه از ادامه سرریز شدن جنک افزارهای غیر قانونی و آموزش نظامــــی در جمهوری دموکراتیک کنگو نگران هستند .
اعضای شورا همچنین در مورد تاثیر مستمر خصومت ها بر مردم غیر نظامــی و ارایه کمک های بشردوستانه به این افراد بشدت ابراز نگرانی کردند .
جمهوری دموکراتیک کنگو از مردادماه گذشته دچار جنک داخلی است .
شورشیان توتسی در شرق کشور علیه دولت " لورن کابیلا"، رییس جمهوری این کشور قیام کرده اند .
در حالی که کشورهای آنگولا ، زیمبابوه و نامیبیا از دولت لــورن کابیلا حمایت می کنند و به این کشور سرباز و تجهیـــــزات فرستاده اند ، دو کشور رواندا و اوگاندا نیز حامی شورشیان هستند . حمایت این کشورها به جنـــــک داخلی جمهوری دموکراتیک کنگو حالت یک درگیری منطقه ای داده و بـــر خطر آن افزوده است .
اعضای شورا ضمن تاکید بر حمایت خود از حق حاکمیت و تمامیت ارضــــــی جمهوری دموکراتیک کنگو خواستار مشارکت گروههای مختلف قومی در تلاش های صلح در این کشور شدند .
شورای امنیت از روند صلح لوزاکا و بویژه تلاش های رئیس جمهـوری زامبیا که مورد حمایت سازمان وحدت آفریقا و سازمان ملل است کاملا حمایت کرد .
اعضای شورا ضمن ابراز خشنودی از بازگشت " روبرتو گارتون " گـــزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به جمهوری دموکراتیک کنگو بــــــر ضرورت انجام تحقیقات جامع در رابطه با قتل عام های گزارش شده در ایـــن کشور و مجازات عاملان این جنایت ها تاکید کردند .
" گارتون " که شیلیایی است زمانی توسط کابیلا از جمهوری دموکــــراتیک کنگو اخراج شده بود . وی دولت کابیلا را متهم کرد در قتل عام هـزاران هوتو که از رواندا به کنگو گریخته بودند، دست داشته است .
ع / و
۰ نفر